ماندگارتر کردن صدای سازها با فناوری پلاسما

یک شرکت دانش بنیان کاربرد تازه‌ای از عملیات نیتراسیون پلاسما را به کار بست. ایجاد خاصیت تداوم و پایداری صوت به روش نیتراسیون پلاسمایی بر روی ساز شناخته شده هنگدرام اقدامی است که محققان در این شرکت فناور انجام دادند.
ماندگارتر کردن صدای سازها با فناوری پلاسما

نیتراسیون پلاسمایی فرآیندی با فناوری پیشرفته است. این فرآیند روی قطعات فلزی انجام می‌شود و سختی و مقاومت سایش قطعه مورد نظر را افزایش می‌دهد. پس افزایش طول عمر را باید یکی از مزایای کاربرد این فناوری دانست. پس از انجام عملیات نیتراسیون پلاسمایی نیاز به هیچ گونه عملیات ماشینکاری بر روی قطعات وجود ندارد. زیرا این کار با حداقل افزایش ضخامت انجام می‌شود.

کاربرد فرآیند نیتراسیون پلاسمایی بر روی قطعات صنایع نفت، گاز پتروشیمی، صنایع فولاد و صنایع هوایی آشکار شده است. اما این شرکت دانش‌بنیان به تازگی دست به خلاقیت زده است و با استفاده از فرآیند نیتراسیون پلاسمایی پایداری صدای ساز هنگدرام را افزایش داده است. این موفقیت در واحد تحقیق و توسعه شرکت به مدت 2 ماه صورت گرفته و افزایش پایداری صوت تا سه برابر را موجب شده است.

احسان ثابت پور مدیر عامل شرکت دانش بنیان پلاسما تک سپاهان گفت: اواسط اسفندماه سال گذشته این قطعه تولید شد و اکنون نیز سازهای تولید شده ایرانی با این روش در بازار موجود است. بدون این فرآیند بعد از 3 ثانیه نواختن ساز صدا پایداری خود را از دست می‌دهد اما بعد از اعمال فرآیند صوت تا 3 برابر پایدارتر می‌شود.

ثابت پور همچنین بیان کرد: در حال حاضر که با شیوع بیماری کرونا مردم در خانه مانده‌اند، سازها به عنوان ابزاری برای ایجاد سرگرمی با استقبال مواجه شده و با کاربرد این فناوری محصولی با قیمتی به مراتب کمتر از نمونه خارجی و با همان کیفیت در اختیار ساز هنگدرام قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این برای نخستین بار است که این قطعه در کشور به صورت انبوه تولید می‌شود. نمونه خارجی این ساز قیمت بالایی دارد و نمونه ایرانی با همان کیفیت با هزینه‌ای کمتر به تولید انبوه رسیده است. البته شرکت ما صادرات این محصول را به کشورهایی مانند آلمان و فلاند نیز انجام می‌دهد.

منبع مطلب
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.