مسابقه؛ طراحی سکونتگاه‌های ماژولار نانوپلیمری برای اسکان موقت شهروندان

شرکت صنایع نانوتک آینده (صنتا) با همکاری آی‌چلنج و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو، شهرداری منطقه 19 تهران و انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسابقه «طراحی سکونتگاه‌های ماژولار نانوپلیمری برای اسکان موقت شهروندان» را برگزار می‌کند. چنین سکونتگاه‌هایی قابلیت انتقال سریع و در تعداد بیشتر به منطقه حادثه‌دیده را دارند و در کمترین زمان برپا می‌شوند.
سکونتگاه‌های ماژولار

پس از حوادث طبیعی خانمان‌برانداز بسیاری از حادثه‌دیدگان ناگزیرند مدتی نسبتاً طولانی را در سکونتگاه‌های پیش‌ساخته زندگی کنند. تأمین حجم زیادی از این سکونتگاه‌ها امری زمان‌بر و هزینه‌بر است. در نتیجه ممکن است هم‌وطنان آسیب‌دیده مجبور باشند تا مدت‌ها در سرما یا گرما در چادر زندگی کنند.

مسکن‌های موقت که پس از سوانح در اختیار حادثه‌دیدگان قرار می‌گیرد در دو گروه اصلی جای می‌گیرد:

دسته اول؛ سکونتگاه‌هایی هستند که به صورت کامل در کارخانه تولید می‌شوند، سپس به محل حادثه منتقل و نصب می‌شوند. مشکل اصلی در اینجا دشواری و هزینه حمل‌ونقل است. از طرفی در این حالت وسایل حمل‌ونقل در هر نوبت تعداد کمی سازه را می‌توانند به محل حادثه منتقل کنند. این امر موجب کندی خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان می‌شود.

دسته دوم؛ سکونتگاه‌های ماژولار هستند که قطعات آن‌ها در کارخانه ساخته می‌شود، سپس آن قطعات را جداجدا به محل حادثه منتقل می‌کنند. در این حالت افراد متخصص به کمک مردم محلی می‌توانند سکونتگاه‌ها را در محل مورد نظر مونتاژ و نصب کنند. این کار باعث می‌شود وسایل حمل‌ونقل بتوانند هر بار تعداد بیشتری سکونتگاه را به دست حادثه‌دیدگان برساند.

به سبب سهولت در حمل‌ونقل سکونتگاه‌ها یا کانکس‌های ماژولار که سبب تسریع در ایجاد سرپناهی مطئمن برای حادثه‌دیدگان می‌شود، امروزه این دسته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند. تاکنون نیز نمونه‌های مختلفی از این نوع سکونتگاه‌های پلیمری طراحی و تولید شده است.  Better Shelterنمونه‌ای از همین سکونتگاه‌های ماژولار است که با حمایت شرکت سوئدی IKEA و اداره پناهندگان ملل متحد (UNHCR) ساخته شده است. این سکونتگاه‌ها با مساحتی برابر با 1۷٫۵مترمربع به گونه‌ای طراحی شده است که کلیه قطعه‌های سازنده آن پیش از نصب فقط  1٫1۴ مترمکعب فضا را اشغال می‌کند. این سکونتگاه‌ را 4 نفر می‌توانند طی 5 تا 6 ساعت بدون نیاز به هیچ ابزار اضافه‌ای بر پا کنند.

در همین راستا شرکت صنایع نانوتک آینده (صنتا) با همکاری آی‌چلنج و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو، شهرداری منطقه 19 تهران و انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان با هدف رفع چالش‌های موجود در مسیر تولید و به‌کارگیری سکونتگاه‌های موقت به‌ویژه در شرایط بحرانی اقدام به برگزاری مسابقه «طراحی سکونتگاه‌های ماژولار نانوپلیمری برای اسکان موقت شهروندان» کرده است. کلیه علاقه‌مندان می‌توانند به طور رایگان در این مسابقه شرکت کنند. سه تیم برگزیده نهایی در این مسابقه به ترتیب جوایز نقدی 120، 80 و 50 میلیون ریالی را از طرف شرکت صنایع نانوتک آینده (صنتا) دریافت خواهند کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، اهداف مسابقه، ملاحظات فنی و…) به نشانیIchallenge.ir  مراجعه نمایند.

منبع مطلب