تشخیص کووید-19 با حسگر گرافنی

شرکت گرولتکس موفق به ارائه پلت‌فرم جدیدی مبتنی بر گرافن شده است که می‌تواند با استفاده از یک نمونه زیستی بسیار کوچک کروناویروس جدید را طی چند دقیقه تشخیص دهد.
تشخیص کووید-19

شرکت گرولتکس (Grolltex) برای کمک به مبارزه با کووید-19 با موسسه Sanford Burnham Prebys Burnham در زمینه توسعه پلت‌فرم تست تشخیص ویروس، مبتنی بر گرافن همکاری می‌کند. این پروژه شامل استفاده از واحدهای خواننده دستی و تراشه‌های تست یک‌بار مصرف پلاستیکی است که برای استفاده در بیمارستان‌ها و مکان‌های «نقطه مراقبت (POC)» طراحی شده است.

جف درا، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت گرولتکس گفت: «وقتی که دیدیم فعالیت‌های مرتبط با تشخیص ویروس کووید-19 که در مقالات منتشر شده است نشانگر تشخیص حساس و گزینشی با حسگر گرافن است، دانستیم که باید هر چه سریع‌تر کار بر روی این پروژه را شروع کنیم.»

چندین سال است که حسگرهای گرافنی قادر به تشخیص پیشرفته و تست در حوزه‌هایی مانند ژنومیکس، برهمکنش گیرنده مولکول-پروتئین کوچک، سنجش پیشرفته آلرژن و همچنین تشخیص ویروس هستند.

پلت‌فرم «تراشه حسگر گرافنی بر روی پلاستیک» از یک نمونه زیستی بسیار کوچک استفاده می‌کند و می‌تواند ۴ تا ۱۲ تست ویروسی را در یک زمان انجام دهد. در نتیجه، این اطلاعات ممکن است نشان‌دهنده وجود بیماری آنفولانزا معمولی و یا عوامل بیماری‌زا جدی، از جمله کروناویروس جدید باشد.

علاوه بر این، فناوری این حسگر دارای کانال‌های کنترلی است که مراحل تأیید زمان‌بر را از کوتاه می‌کند و به ارائه پاسخ در طی چند دقیقه کمک می‌کند. به طور خاص، این حسگر از گرافن تک‌لایه که یک ورق با ضخامت یک اتم است، استفاده می‌کند. فراتر از گرافن، این شرکت نانوفناوری اختصاصی و انحصاری دیگری شامل قابلیت سنجش منحصر به فرد ساخته‌شده از نانوجزایر طلا (gold nano-islands) را ارائه می‌دهد.