تولید منسوجات مقاوم در برابر ویروس برای مبارزه با کووید-19

شرکت سونوویا، تولیدکننده منسوجات مقاوم در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها، امیدوار است فناوری آن در برابر ویروس‌ها نیز مؤثر باشد. این شرکت نمونه‌هایی از تولیدات خود را برای آزمایش به چین فرستاده است.
تولید منسوجات مقاوم

شرکت سونوویا (Sonovia) اظهار داشت ممکن است استفاده از فرآیند مبتنی بر فناوری نانو که این شرکت از آن برای آغشته‌سازی (impregnate ) منسوجات با مواد شیمیایی ضد قارچ و ضد باکتری استفاده می‌کند، بتواند برای تولید ماسک و منسوجات مقاوم در برابر ویروس در مبارزه با کروناویروس نیز راهگشا باشد.

این شرکت می‌گوید با استفاده از یک فرآیند ثبت اختراع‌شده مبتنی بر فناوری نانو که در دانشگاه برایلان توسعه یافته است، موفق به تولید ماسک و تجهیزات پارچه‌ای محافظ شده که در جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها و قارچ‌ها مؤثر است. اکنون، جیسون میگدال، مسئول توسعه کسب‌وکار این شرکت معتقد است همین روش می‌تواند در جلوگیری از گسترش ویروس‌ها از جمله کروناویروس نیز مؤثر باشد.

میگدال گفت: «این استارتاپ، با استفاده از همین روش نمونه‌های پارچه آغشته به روی (zinc) را برای آکادمی علوم چین در پکن ارسال کرده است، تا آن آزمایشگاه تست اثربخشی این روش در برابر ویروس‌ها را انجام دهد. مطالعات نشان می‌دهد نانوذرات روی، نقره و گرافیت همه بازدارنده‌های ویروسی هستند، به همین دلیل این شرکت "باور دارد که فرآیند آن می‌تواند در مبارزه با ویروس‌ها نیز مفید باشد. آزمایشگاه چینی پروتکل اروپا را برای تست فعالیت ضد ویروسی این پارچه دنبال خواهد کرد.»

اکسید روی به عنوان عامل ضد میکروبی و ضد ویروسی قوی شناخته می‌شود. سونوویا یک فناوری تکمیل یا فینیشینگ (finishing) اولتراسونیک پارچه برای آغشته‌سازی مکانیکی نانوذرات اکسید روی به منسوجات، بصورت دائمی ایجاد کرده است.

این فرآیند از امواج صوتی در آب استفاده می‌کند که روی را به نانوذراتی تقسیم می‌کند که در حباب‌های هوا تشکیل می‌شوند. وقتی حباب‌ها می‌ترکند، آن‌ها جت‌های بسیار کوچکی از مایع ایجاد می‌کنند که برای ماندگاری طولانی‌مدت، نانوذرات روی را به سطح پارچه وارد می‌کند.

میگدال گفت: «منسوجات آغشته‌شده می‌توانند فعالیت ضد پاتوژن خود را حداکثر با ۱۰۰ بار شستشو در دمای ۷۵ درجه سانتی‌گراد و ۶۵ بار شستشو در دمای ۹۲ درجه سانتی‌گراد حفظ کنند.»

فناوری سونوویا به تازگی از سوی کمیسیون اروپا تحت برنامه "افق ۲۰۲۰"، 4/2 میلیون یورو کمک مالی دریافت کرده است.

منبع مطلب