نمک‌زدایی از آب شور با فناوری نانو

محققان دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با فناوری نانو از آب شور یون‌زدایی کنند.
نمک‌زدایی آب شور

محمد مهدی کاظم‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی گرایش جداسازی و مجری پروژه «بهبود جذب سطحی کامپوزیت کربنی برای استفاده در نمک زدایی آب» در این خصوص گفت: روش به کار گرفته شده فراتر از حد آزمایشگاهی و نزدیک به حالت صنعتی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این روش به صورت پیوسته است، افزود: در این روش علاوه بر ساخت سیستم  با بهبود خواص الکترودها در سامانه یون‌زدایی خازنی و استفاده از نانو ذرات رسانا، عملکرد سیستم  بهبود یافته است.

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر در خصوص مزایای این روش در نمک زدایی آب خاطرنشان کرد: در این روش آب شور از میان الکترودهای کاتد و آند عبور داده شده و آنیون و کاتیون موجود درآن به صورت الکترواستاتیکی جذب الکترودهای سیستم می‌شوند. کاهش پتانسیل رسوب گیری، فشار عملیاتی و انرژی مصرفی پایین در مقایسه با روش معمول اسمز معکوس از جمله مزایای این روش است.

به گفته وی این سیستم آب را تصفیه می‌کند و از انرژی آزاد شده آن می‌توان نیز بهره برد.

کاظم زاده با بیان اینکه ماژولار بودن از دیگر مزایا آن محسوب می‌شود، اظهار داشت: یعنی مشتری می‌تواند میزان جریان متفاوتی را در طول مدت استفاده از سیستم عبور داده و ناخالصی‌های نمکی موجود در آب را به میزان نیاز خود کاهش دهد.

وی ادامه داد: دو شرکت بین‌المللی با سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیون دلار توانستند این محصول را صنعتی کنند. همچنین سازمان فضایی ناسا از این تکنولوژی در سیستم‌های خود استفاده کرده است.

دانشجوی دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه با توجه به مشکل کم آبی در کشور اجرای این پروژه ضروری است، افزود: بیشتر تجهیزات و مواد مصرفی برای ساخت این دستگاه در داخل کشور تولید می‌شود. بر همین اساس با سرمایه‌گذاری کافی، ضمن جلوگیری از خروج ارز، با دستگاه اسمز معکوس که به صورت عام برای نمک‌زدایی در کشور وجود دارد، امکان تکمیل فناوری و تجاری‌سازی آن را می‌توان فراهم کرد.

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

اولین رویداد معرفی فناوری های نوظهور در صنعت آب و فاضلاب در تاریخ 8 بهمن 1399 تحت عنوان وبینار فناوری های نوین آب و فاضلاب برگزار خواهد شد. این وبینار با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل فناوری به صورت ...