ضدعفونی‌کننده نانو؛ محصول جانبی یکی از پروژه‌های نوپاهای فناوری‌های همگرا

یکی از استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده در نوپاهای فناوری‌های همگرا که برای تولید نانوسلولز از نوعی ضدعفونی‌کننده نانو استفاده می‌کرد، با شیوع ویروس کرونا، این ضدعفونی‌کننده نانو را تجاری‌سازی کرده و به تولید انبوه رسانده است.
ضدعفونی‌کننده نانو

شرکت زیست یار مهر اندیش، یکی از استارت‌آپ‌های فعال در نوپاهای فناوری‌های همگرا  اقدام به تولید ماده ضدعفونی‌کننده نانو کرده است. اما روایت تولید این ضدعفونی‌کننده نانو اندکی متفاوت از  محصولات دیگر است.

امین رضایی مدیرعامل استارت‌آپ زیست یار مهر اندیش می‌گوید: «در برنامه نوپاهای فناوری‌های همگرا پروژه تولید نانوسلولز به روش باکتریایی را داشتیم که این پروژه در نهایت  به ثمر نشست. در فرآیند تولید نانوسلولز، ما نیاز به ضدعفونی‌کننده داشتیم از این رو نوعی ضدعفونی‌کننده نانو بر پایه نقره تولید کردیم و از آن برای سنتز نانوسلولز استفاده کردیم. با شیوع کرونا، به دلیل نیاز مبرم کشور به مواد ضدعفونی‌کننده و همچنین کمبود الکل، تصمیم به تجاری‌سازی و تولید انبوه ضدعفونی‌کننده نانو گرفتیم و این محصول در نهایت به تولید رسید. در واقع این ضدعفونی‌کننده در ابتدا برای فرآیند تولید نانوسلولز ساخته شده بود اما بعد به دلیل نیاز بازار، خود به عنوان یک محصول مستقل به بازار عرضه شد.»

مدیرعامل استارت‌آپ زیست یار مهر اندیش درباره مزیت این ماده ضدعفونی‌کننده می‌گوید: «مواد ضدعفونی‌کننده پایه الکلی یا ضدعفونی‌کننده‌هایی که در آنها از وایتکس استفاده می‌شود، روی برخی افراد ایجاد حساسیت کرده و ممکن است بر ریه مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد. اما در ضدعفونی‌کننده‌های پایه نقره از حلال آب استفاده می‌شود که تبخیر آن ایجاد حساسیت نمی‌کند. همچنین این ضدعفونی‌کننده‌های نانو اثربخشی درازمدت‌تری نسبت به ضدعفونی‌کننده‌های الکلی دارند.»

رضایی مزیت دیگر این ضدعفونی‌کننده را قیمت کم آن می‌داند و می‌گوید: «ما با روشی ویژه نانوذرات نقره را تولید می‌کنیم که نسبت به روش‌های رایج هزینه کمتری دارد بنابراین این محصول با قیمت بهتری تولید می‌شود و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. همچنین سرعت فرآیند تولید بالا است.»

مدیرعامل این استارت ظرفیت تولید ضدعفونی‌کننده نانو را 3 هزار لیتر در روز عنوان کرد و افزود: «با توجه به نیاز بازار به دنبال افزایش ظرفیت تولید هستیم، برای این کار در حال جذب تسهیلاتی هستیم که در صورت تحقق می‌توان ظرفیت تولید را  تا 15 هزار لیتر در روز افزایش داد.»

منبع مطلب