استفاده از جوهر گرافنی برای مقابله با ویروس کرونا

شرکت‌های زنگرافن و گرافن کامپوزیت برای استفاده از جوهر گرافن در پارچه به منظور تولید تجهیزات حفاظتی شخصی همکاری می‌کنند.
جوهر گرافنی و ویروس کرونا

شرکت زنگرافن (ZEN Graphene) اعلام کرد برای تولید جوهر کامپوزیت گرافنی با پتانسیل ویروس‌کشی (virucidal) به منظور مبارزه با کووید-19 با شرکت گرافن کامپوزیت (Graphene Composites) مستقر در انگلستان، همکاری بین‌المللی خواهد داشت. این جوهر کامپوزیت گرافنی می‌تواند برای محفاظت بیشتر بر روی پارچه‌هایی نظیر ماسک صورت N95 و دیگر تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE) اعمال شود. پس از اتمام توسعه، آزمایش و تأیید توانایی ویروس‌کشی جوهر گرافن، این جوهر در پارچه‌های مورد استفاده برای PPE گنجانده می‌شود.

فرانسیس دوبی، مدیر عامل شرکت زنگرافن اظهار داشت: «ما خوشحالیم که با شرکت گرافن کامپوزیت همکاری می‌کنیم و در خط مقدم یک فناوری نوآورانه جدید قرار داریم که می‌تواند در مبارزه با ویروس مرگبار کووید-19 نقش موثری داشته باشد. در این برهه حساس، توسعه جوهر گرافنی با پتانسیل ویروس‌کشی کووید-19 به منظور تأمین منابع مؤثر PPE برای ایمنی کارگران خط مقدم و کارمندان بیمارستان در حال انجام است.» وی افرود: «ماسک‌های N95 کنونی ویروس را به دام می‌اندازند اما آن را از بین نمی‌برند. آزمایش‌های ما نشان خواهد داد آیا جوهر گرافنی از نظر ویروس‌کشی مؤثر است و می‌تواند این ویروس را از بین ببرد، زیرا این امر می‌تواند در ایمنی افراد تفاوت زیادی ایجاد کند. ما بسیار تحت‌تاثیر گروه گرافن کامپوزیت قرار گرفته‌ایم و مشتاقانه منتظر ادامه همکاری‌ها هستیم.»

سندی چن، مدیر عامل شرکت گرافن کامپوزیت گفت: «ترکیب تخصص و مهارت ویژه شرکت گرافن کامپوزیت و زنگرافن در زمینه نانومواد و با رویکردی مشترک، ما را قادر ساخته‌است تا کار یک سال تحقیق و توسعه را در عرض چند هفته انجام دهیم. توسعه سریع و به‌کارگیری گسترده جوهر ویروس‌کش/میکرب‌کش ما باعث کاهش چشمگیر میزان عفونت می‌شود و در نتیجه جان بسیاری از افراد را نجات خواهد داد.»

تحت این همکاری، زنگرافن در آزمایشگاه خود در گوئلف انتاریو (کانادا) جوهر گرافنی عامل‌دار شده با نانوذرات نقره را سنتز کرده است. پیش از این اثربخشی این جوهر گرافنی در از بین بردن گونه‌های قبلی ویروس کرونا، توسط پژوهشگران به اثبات رسیده است. پس از تکمیل آزمایش‌ها، جوهر گرافنی ZEN/GC در پارچه قرار داده می‌شود تا در ماسک‌ها و فیلترهای طراحی‌شده توسط گرافن کامپوزیت استفاده شود.

آزمایش اثربخشی جوهر گرافن اکسید-نقره برای از بین بردن ویروس کووید-19 (SARS-CoV-2) در آزمایشگاه ایمنی زیستی سطح 3 ImPaKT دانشگاه وسترن انتاریو انجام خواهد شد. علاوه بر این، جوهر گرافنی به منظور از بین بردن ویروس آنفولانزای A و B در آزمایشگاه ایمنی زیستی سطح 2 در انگلستان و ایالات‌متحده آزمایش خواهد شد.