نانومحصول ایرانی؛ پکرهای متورم‌شونده

«شرکت کیا صنعت شریف» موفق به تولید پکرهای متورم‌شونده قابل بازیافت درون چاهی برای تعمیر چاه‌های نفت شده است. در این پکرها از مواد پلیمری تقویت شده با فناوری‌نانو استفاده شده است.
 پکرهای متورم‌شونده

پکر متورم‌شونده قابل بازیافت (Inflatable Retrievable Packer) یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات درون چاهی است که در فرآیندهای مربوط به تعمیر، نگهداری و تحریک چاه‌های نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدون نیاز به دکل داخل چاه نفت وارد می‌شود. این نوع از پکرها از درون لوله مغزی عبور داده می‌شوند و پس از رسیدن به عمق مورد نظر، متورم شده و عملیات آب‌بندی لوله جداری چاه‌های نفت و گاز را انجام می‌دهند. پکر متورم شونده پس از اتمام عملیات مورد نظر، تا رسیدن به ابعاد اولیه فروکش می‌کند و از چاه خارج می‌شود.

مزیت این نوع پکرها در مقایسه با پکرهای دائمی (Permanent Packer) در این است که امکان خروج و تعمیر پکر دائمی در عمق 3000 متری چاه وجود ندارد. بنابراین، باید با ابزار خاصی تراشیده شده، به عمق چاه سقوط کند و با ابزار دیگری به سختی از چاه خارج شود که مستلزم صرف زمان طولانی و هزینه‌های سنگین می‌باشد. در صورتی که پکرهای قابل بازیافت با اعمال نیروی تعریف شده از داخل کیسینگ آزاد شده و به راحتی خارج می‌شوند.

پکر متورم‌شونده قابل بازیافت شرکت کیا صنعت شریف، درون چاهی است که نقش قابل توجهی در کاهش زمان و هزینه انواع عملیات‌های درون چاهی دارد. این قطعه پس از قرارگرفتن در عمق حدود 3500 متری از سطح زمین در محدوده دمایی 110 تا 140 درجه سانتی‌گراد، با سیستم فرمان هیدرولیکی از طریق تزریق آب یا گازوئیل فعال شده و متورم می‌شود. پس از نصب پکر، امکان انجام عملیات در بالا یا پایین آن وجود دارد. به‌طور مثال، در عملیات اسیدزنی انتخابی، اسید با فشار زیاد به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود و پکر اختلاف فشار ایجادشده در حین عملیات را تحمل می‌نماید. پس از اتمام عملیات، پکر تا رسیدن به ابعاد اولیه جمع‌شده و از چاه خارج می‌شود.

این تجهیزات به کمک ابزاری تحت عنوان ابزار رانش (Running Tools) به لوله مغزی سیار و یا کابل متصل می‌شوند. هنگام راندن ابزار به درون چاه و یا بیرون کشیدن آن، ممکن است تجهیز درون چاه گیر کند. با توجه به ظرفیت محدود لوله مغزی سیار و کابل در تحمل کشش، باید مکانیزمی در ابزار رانش تعبیه شود تا در صورت لزوم، لوله مغزی سیار و یا کابل از ابزار جدا شوند و پس از آن، ابزار به کمک عملیات فیشینگ از چاه خارج شود.

المان آب‌بندی متورم‌شونده به عنوان هسته فناوری این محصول شناخته می‌شود. قطعات الاستومری در آب‌بندی ابزارهای درون‌چاهی و همچنین آب‌بندی موقت و دائم لوله‌های جداری و حفره‌های باز کاربرد گسترده‌ای دارند. الاستومرها با توجه دمای بالا و همچنین وجود H2S، CO2، کلر و ... در چاه‌های نفت و گاز، شرایط بسیار خورنده و حادی را تجربه می‌کنند. همچنین، این تجهیزات تحت نیروهای شدید کششی و فشاری قرار می‌گیرند. در نتیجه الاستومرهای مورد استفاده در این صنعت از تکنولوژی و دانش فنی بسیار بالایی برخوردار هستند. ویژگی‌ها و مزایای المان‌های آب‌بندی متورم‌شونده عبارتند از: عملکرد سطح بالا حتی در تورم سه برابر نسبت به اندازه اولیه، تحمل اختلاف فشار بالا و دمای بالا و مناسب برای انواع لوله‌های جداری. به منظور دستیابی به خواص مذکور، از الاستومر تقویت‌شده با نانوذرات تولید شده است تا علاوه بر حفظ استحکام مورد نیاز، قابلیت ازدیاد طول بیش از 700 درصد را فراهم نماید.

 

درباره شرکت کیا صنعت شریف

شرکت کیا صنعت شریف به عنوان شرکت دانش‌بنیان انشعاب‌یافته از دانشگاه صنعتی شریف، متخصص در زمینه طراحی، ساخت و تست تجهیزات متورم‌شونده گذرنده از درون لوله مغزی چاه نفت است که موفق به ساخت این نوع از تجهیزات مطابق با استانداردهای API 11D1 و ISO 14310 و همچنین اخذ تأییدیه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شده است.

منبع مطلب