نانومحصول ایرانی؛ اسپری آب‌گریز کننده شیشه

شرکت نانو فراز سپاهان توانسته با بهره‌گیری از دانش فنی و تجربیات متخصصان خود نانوپوشش‌های آب‌گریز قوی و با ماندگاری بالا برای سطوح شیشهای تولید نماید.
 اسپری آب‌گریز کننده شیشه

امروزه به دلایلی همچون زیبایی و کاهش مصرف انرژی و البته بازتاب نور خورشید در شهرهای گرم، استفاده از نماهای شیشه‌ای، مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به معماری و ارتفاع ساختمان‌ها، لزوم تمیزکاری نمای ساختمان در مباحث نگه‌داری و تعمیرات، احساس می‌شود.

همچنین در کاربردهایی مانند سلول‌های خورشیدی ساخته شده از صفحات شیشه‌ای که وظیفه جذب نور خورشید و تبدیل به برق را دارند، لزوم تمیزی سطح شیشه وجود دارد. علاوه بر این تمیزی سطح شیشه خودرو به منظور بهبود شرایط رانندگی حائز اهمیت است. شستشو با آب و مواد شوینده روشی رایج اما هزینه‌بر در تمیزکاری انواع سطوح شیشه‌ای است.

جایگزین مناسبی برای این روش‌ها، اعمال پوشش‌هایی با خاصیت آب‌گریزی است. اعمال این پوشش‌ها موجب عدم چسبندگی ذرات آب بر روی سطح و همچنین جدایش ذرات خاک یا کثیفی توسط قطرات آب باران از روی سطح می‌شود.

اسپری آب‌گریز کننده شیشه شرکت نانو فراز سپاهان با استفاده از پوشش‌های کلوئیدی حاوی نانو ذرات باعث ایجاد زاویه تماس بسیار زیاد (معمولاً بیش از 100 درجه) و همچنین انرژی سطحی پایین و کاهش خاصیت موئینگی بین قطره آب و سطح و ایجاد شکل کروی در قطره می‌شود که به موجب آن قطره به راحتی روی سطح حرکت می‌کند. در نتیجه از ایجاد لکه روی سطح ممانعت شده و از طرفی کثیفی موجود روی سطح نیز توسط قطره در حال حرکت، تمیز می‌شود.

 

از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • آب‌گریز
  • مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش (UV)
  • عدم تغییر در خواص نوری نما
  • بدون بو و عوارض شیمیایی
  • مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار و آلودگی
  • قابلیت تمیزشوندگی آسان
  • ضد نفوذ آب
  • ماندگاری بالا
  • عدم نیاز به شستشوی مداوم و استفاده از شوینده‌های دارای اسید
     

درباره شرکت نانو فراز سپاهان

گروه متخصصان این شرکت با هدف طراحی و تولید پوشش‌های محافظتی و آب‌گریز با فناوری نانو و تمرکز بر حفظ محیط‌زیست، مطالعات و تحقیقات خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد و در اسفندماه ۱۳۹۰ با تأسیس شرکت نانو فراز سپاهان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت خود را به عنوان اولین ارائه‌دهنده پوشش‌های نانویی در زمینه مصالح ساختمانی به صورت رسمی بسط و گسترش داده است.

این شرکت با ثبت علامت تجاری و ثبت اختراع، دارای گواهی تأییدیه نانومقیاس از ستاد نانو، جزو شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی مورد تأیید معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و دارای تائیدیه خواص محصول از مراکز مهم پژوهشی صنعتی است. همچنین این شرکت توانسته رتبه برترین ایده صادراتی دانش‌بنیان را در سال ۱۳۹۳ در سازمان توسعه تجارت ایران کسب کند.

منبع مطلب