نانومحصول ایرانی؛ اجاق گاز با پوشش نانویی

شرکت لوازم‌خانگی «کن صنعت آذین» به دنبال ارتقا محصولات خود با استفاده از فناوری‌نانو، محصول جدیدی به بازار عرضه کرده است. این شرکت پس از مدت‌ها مطالعه و تحقیق نمونه‌های اولیه اجاق‌گازهای خانگی با پوشش نانوساختار طلایی را تولید نموده است.
اجاق گاز با پوشش نانویی

ظاهر و رنگ اعمال شده یکی از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در انتخاب لوازم خانگی است که علاوه بر زیبائی، در بهبود خواصی همچون مقاومت در برابر خراش یا رطوبت حائز اهمیت است. سطح اجاق گاز به علت مجاورت در برابر گرمای ناشی از شعله، حضور مداوم مواد غذایی و به خصوص روغن‌ها، و همچنین رطوبت موجود در محیط، نیازمند اعمال روش‌هایی برای افزایش عمر کارکرد است.

از جمله این روش‌ها می‌توان به اعمال پوشش‌های نانوساختار از جنس تیتانیم مانند TiN و TiAlN اشاره کرد که هم باعث افزایش مقاومت سطحی می‌شود و هم به دلیل ایجاد رنگ طلایی و نقره‌ای، زیبایی و چشم‌نوازی اجاق گاز را افزایش می‌دهد. کارآیی این پوشش‌ها در صنایع مختلفی همچون پوشش‌های محافظ سخت، موانع نفوذی در فناوری نیمه رساناها، شیرآلات، دستگیره و یراق‌آلات و کاربردهای نوری اثبات شده است.

استفاده از پوشش‌های نانوساختار طلایی در تولید اجاق‌گازهای خانگی شرکت لوازم‌خانگی کن صنعت آذین باعث ایجاد خواصی از قبیل افزایش مقاومت به خراش و سایش و افزایش سختی سطوح این محصولات شده است. ایجاد این نانوپوشش تأثیر چندانی روی قیمت نهایی محصول نداشته اما ارزش افزوده زیادی برای مصرف‌کننده به دنبال دارد. یکی از روش‌های رایج در اعمال پوشش‌های نانوساختار، رسوب فیزیکی بخار (PVD) است. این روش قابلیت ایجاد لایه نازک با ضخامت کمتر از 100 نانومتر را فراهم کرده و چسبندگی و یکنواختی مناسبی در روی زیرلایه را به ارمغان می‌آورد.

 

درباره شرکت لوازم‌خانگی کن صنعت آذین

شرکت لوازم‌خانگی کن صنعت آذین تولیدکننده انواع لوازم‌خانگی از قبیل هود، اجاق‌گاز، فر و سینک‌های آشپزخانه‌ای با برند کن، با هدف پاسخگویی به نیازهای صنعت لوازم‌خانگی کشور، نزدیک به سه دهه قبل پا به عرصه گذاشته و همواره تلاش داشته است با به‌کارگیری مهندسان و متخصصان مجرب، به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و مواد اولیه با کیفیت، در جهت رشد و تعالی این صنعت و ارائه محصولات با کیفیت همگام با استانداردهای جهانی و رضایتمندی مشتری گام‌های مؤثری بردارد.

این شرکت با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، تشکیلات سازمانی، امکانات آزمایشگاهی، تجهیزات تخصصی و نیروی انسانی متخصص موفق به تأسیس و اخذ مجوز واحد تحقیق و توسعه (R&D) در زمینه لوازم‌خانگی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران شده است.

این شرکت همچنین مجهز به آزمایشگاه اکرودیته فعال است که با فراهم آوردن الزامات استاندارد بین‌المللی ایزو 17025 گام مهمی در ارتقا سطح کیفی محصولات تولیدی خود برداشته است. همچنین آزمایشگاه این شرکت عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری است.

منبع مطلب
 شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

نانومحصول ایرانی؛ شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

شرکت شیرآلات البرز روز با پوشش نانوساختار تزئینی به روش PVD موفق به تولید شیرآلات ساختمانی شده است. این محصول نسبت به شیرآلات رایج، مقاومت به خوردگی و سختی بالایی دارد.