نانومحصول ایرانی؛ فیلتر قلیان نانوفیل

شرکت «حکیمان دور اندیش پارس» فیلتر ضدباکتری، حاوی نانوذرات اکسید تیتانیم و نقره تولید نموده است که قابلیت حذف ترکیبات مضر تنباکو را دارد.
فیلتر قلیان نانوفیل

تا کنون بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی درون تنباکو یافت شده که حاوی ترکیباتی مانند نیکوتین، رادیکال‌های آزاد، گازهای مضر، ترکیبات فرار آلی، آلدهیدها، ترکیبات آروماتیک و... می‌باشد. اکثر این ترکیبات سبب ایجاد مشکلاتی مانند سرطان و ایجاد بیماری‌های قلبی، عروقی می‌شود.

برای کاهش ضررهای ناشی از مواد دخانی، فیلترهایی استفاده می‌شود. به عنوان مثال سیگارهای کنونی از فیلترهای سلولزی و استاتی استفاده می‌کنند که برخی ترکیبات سمی و سرطان‌زا تنباکو را مانند قطران، نیکوتین و ترکیبات آروماتیک جذب می‌کنند. هر چند که هیچ‌گاه این فیلترها نمی‌توانند مواد خطرناک موجود در قلیان را به صفر برسانند. اما به کمک ترکیبات فوتوکاتالیستی مانند TiO2 می‌توان آلودگی‌های گازی و محلول را تا حدی کاهش داد.

فیلتر قلیان شرکت حکیمان دور اندیش پارس حاوی نانوذرات اکسیدتیتانیم است که ترکیبات مضر دود تنباکو و نانوذرات نقره کاهش داده و در برابر باکتری‌های منتقل شده از شلنگ قلیان آنتی‌باکتریال است. این وسیله به عنوان دهنی قلیان قابل مصرف بوده و هدف از تولید آن، جایگزینی دهنی‌های معمولی و بدون کارایی قلیان با این فیلتر نانویی است.

تاکنون یک میلیون فیلتر نانویی دخانی ویژه قلیان، با نام تجاری نانوفیل، به خارج از کشور صادر شده است.


درباره شرکت حکیمان دور اندیش پارس

شرکت حکیمان دوراندیش پارس با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و با همکاری تیمی متشکل از نخبگان علمی و صنعتی از حوزه‌های مختلف شامل علوم پایه، پزشکی، فنی و مهندسی و با ورود به عرصه فناوری‌های نوین به‌ویژه فناوری نانو و زیست‌فناوری، فعالیت خود را در زمینه ساخت نسل جدیدی از نانوفیلترها که در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، پتروشیمی و دخانیات کاربرد دارد، از سال 1393 آغاز نموده است.

 

منبع مطلب