نانومحصول ایرانی؛ رنگ محافظ در برابر امواج الکترومغناطیس

برای محافظت در برابر امواج الکترومغناطیس شرکت «مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما» رنگ پایه آب حاوی نانوذرات تولید نموده است. استفاده از نانوذرات در این رنگ، سبب کاهش عبور امواج الکترومغناطیس در بازه فرکانسی 8- 12 می‌شود. این امواج می‌توانند برای فعالیت‌های بیولورژیکی بدن انسان مضر باشند و در محیط‌های دارای ادوات حساس الکتریکی، الکترونیکی و مخابراتی، مشکل‌ساز شوند.
رنگ محافظ در برابر امواج الکترومغناطیس

امروزه بشر در میان آلاینده‌های متنوعی غوطه‌ور شده که محیط‌زیست پیرامون او را دچار دگرگونی کرده است. این دگرگونی‌های جدید ناشی از پیشرفت تکنولوژی و صنایع در روند اکولوژیکی موجودات زنده اخلال ایجاد کرده‌است. یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زیست‌محیطی، امواج الکترومغناطیسی است که به آن اصطلاحاً آلودگی امواج الکترومغناطیسی گفته می‌شود.

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی در واقع کاهش شدت میدان‌های الکترومغناطیسی در فضا، از طریق مسدود کردن امواج با استفاده از موانع رسانا یا مواد مغناطیسی است. این حفاظت بیشتر برای فضاهایی مانند مراکز داده، بیمارستان‌ها، نیروگاه‌های برق، سایت‌های نظامی، سایت‌های پتروشیمی و ... به دلیل به کارگیری ادوات و تجهیزات حساس الکتریکی، الکترونیکی و مخابراتی مطرح می‌شود.

علاوه بر این در معرض قرار گرفتن بدن انسان در برابر این امواج نیز می‌تواند فعالیت بیولوژیک بدن را مختل کند. بر هم زدن فعالیت بیولوژیکی بدن می‌تواند منجر به ناراحتی و مشکلات زیادی در بدن شود.

رنگ پایه آب تولید شده شرکت مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما می‌تواند افراد یا تجهیزات موجود در فضاهای رنگ‌شده با این رنگ را در برابر امواج الکترومغناطیس در بازه فرکانسی 8- 12 گیگاهرتز محافظت کند. برای ایجاد چنین خاصیتی در رنگ از نانوذرات استفاده شده است.

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی با استفاده از متریال‌هایی صورت می‌گیرد که با ایجاد یک قفس فارادی میزان امواج الکترومغناطیسی را کاهش می‌دهد (اما صفر نمی‌کند). شدت کاهش امواج الکترومغناطیسی به شرایط استفاده، ضخامت، اندازه، حجم، مش‌بندی ساختار شیلد، فرکانس موج و ... وابسته است.

شرکت مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما پیش از این محصولاتی نظیر نانوسیل، نمگا استون (نوعی چسب نانو)، لاک آکریلیک پایه آب مات و نیمه‌براق و پوشش ضدحریق سیمان را با استفاده از فناوری‌نانو تولید و به بازار عرضه کرده است.

درباره شرکت مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما

شرکت مهندسی تکنولوژی‌های برتر فرما شرکتی است پویا که با هدف تحقیق و توسعه و ارائه راهکاری نوین در صنعت ساختمان و صنایع شیمیایی بویژه صنعت رنگ در سال 1397 تأسیس شده است. در این شرکت محصولات مختلفی همچون رنگ‌های جاذب امواج، پوشش‌های ضد حریق، پوشش‌های مخازن آب، رنگ‌های آنتی‌باکتریال، پوشش‌های کف، رنگ‌های کند سوز، بتونه و رنگ‌های مخصوص اعمال در زیر آب، پوشش نانوسیل، چسب‌های مگاستون و غیره را به بازار ارائه داده‌اند که دارای تأییدیه‌های مرتبط از مراجع بین المللی (سوئیس، ترکیه و....) و داخلی نظیر ستاد فناوری نانو، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، پژوهشگاه رنگ، پژوهشگاه رازی، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شهید بهشتی، انستیتو پاستور، پژوهشگاه نیرو و غیره شده است. محصولات شرکت با در نظرگیری حداکثر سهولت کاربری و حفظ محیط زیست طراحی و تولید می‌شوند.

منبع مطلب
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.