نانومحصول ایرانی؛ نانوسیال خنک‌کننده نیروگاهی

شرکت «تأمین نانوساختار آویژه» سیال افزایش‌دهنده انتقال حرارت ریبویلر حاوی نانوذرات تولید کرده است. از این نانوسیال در واحد تثبیت میعانات استفاده می‌شود.
نانوسیال خنک‌کننده نیروگاهی

وظیفه واحد پایدارسازی میعانات گازی، دریافت میعانات از واحدهای مختلف پالایشگاه، پایدارسازی و ارسال آن به مخازن میعانات است. امروزه اهمیت فرآیند پایدارسازی میعانات گازی به دلیل افزایش ارزش این فرآورده گازی رشد چشمگیری داشته است.

واحد تثبیت میعانات گازی مسئول جداسازی فاز آبی از آلی، جداسازی هیدروکربن‌های سبک از مایعات گازی و کاهش فشار بخار مایعات است. پایدارسازی به وسیله برج تقطیر از اصلی‌ترین روش‌های پایدارسازی در پالایشگاه‌های جهان است. دمای خوراک ورودی، فشار عملیاتی برج پایدارسازی و عملکرد اجزای جانبی برج، مانند ریبویلر و کندانسور، از پارامترهای تاثیرگذار در کیفیت فرآیند پایدارسازی است.

یکی از تجهیزات جانبی برج، تثبیت میعانات است که بر عملکرد برج و در نتیجه کیفیت محصول بسیار اثرگذار است. ریبویلر گرمایش‌دهنده محصولات پایین برج است. افزایش کارآیی حرارتی ریبویلر به منظور بهبود فرآیند عملیاتی برج تثبیت میعانات امری مهم محسوب می‌شود.

انتخاب نوع آلیاژ سازنده بدنه ریبویلر و یا اعمال پوشش‌های مشخص بر روی بدنه ریبویلر موجب بهبود راندمان انتقال حرارت می‌شود. همچنین استفاده از نانوذرات در پوشش اعمالی به علت سطح زیاد این ذرات، انتقال حرارت دوچندان در ریبویلر را نتیجه می‌دهد.

شرکت تأمین نانوساختار آویژه با تولید سیال افزایش‌دهنده انتقال حرارت حاوی نانوذرات با ابعاد کمتر از 100 نانومتر و استفاده از این سیال پوشش‌دهنده در بدنه ریبویلر واحد تثبیت میعانات، موجب بهبود انتقال حرارت و در نتیجه افزایش راندمان در برج پایدارسازی می‌شود.

 

درباره شرکت تأمین نانوساختار آویژه

شرکت تأمین نانوساختار آویژه با نام تجاری نانوساو با اهدافی از جمله تأمین و تولید مواد نانوساختار در داخل کشور، گسترش تعامل بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مواد نانوساختار و توسعه کاربرد و مصرف مواد نانوساختار در صنایع داخلی، در سال 1389 فعالیت خود را آغاز نمود. نانوساختارهای فلزی، نانوساختارهای غیر فلزی و نانوساختارهای آلی از جمله محصولات ارائه شده توسط این شرکت است.

منبع مطلب
حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

مدیرعامل شرکت گاز فارس تاکید کرد که اولویت‌بندی طرح‌های پژوهشی بر اساس تولید محصولات عرضه محور، بومی‌سازی فناوری‌های صنعت گاز و تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی است.