ارتقا هدفون و فناوری صوتی به کمک گرافن

گرافن به دلیل اینکه فوق‌العاده سبک و با دوام است، می‌تواند راه‌حل ایده‌آلی برای تولید دستگاه‌های صوتی بسیار کارآمد به ویژه هدفون باشد.
ارتقا هدفون و فناوری صوتی به کمک گرافن

اگر توسعه هر دستگاه فناوری را در قرن بیستم و بیست و یکم دنبال کنید، بدون شک شاهد تغییر در اندازه و کارایی خواهید بود. برای مثال، تلویزیون‌ها را به عنوان نمونه در نظر بگیرید، دستگاه‌های بزرگ و حجیم با لامپ‌های اشعه کاتدی، که امروزه با طراحی‌های صفحه تخت باریک جایگزین شده‌اند. علاوه بر این نازک شدن، افزایش چشمگیر کارایی و کاهش نیاز به برق باعث شده است که صفحه نمایش‌ها نسبت به گذشته بزرگ‌تر شوند.

اکنون استفاده از گرافن می‌تواند طلیعه‌دار ایجاد انقلابی مشابه در بلندگوها و سیستم‌های صوتی باشد.

مشکل رایج در هدفون‌ها، حتی در برخی از پیشرفته‌ترین محصولات بازار، این است که انرژی الکتریکی که آن‌ها مصرف می‌کنند اغلب در اثر گرمای ناخواسته از دست می‌رود. به عنوان نمونه بارزی از این مسئله، آزمایشگاه‌های برکلی (Berkeley labs) اظهار داشتند که بسیاری از هدفون‌های داخل گوش، تا ۹۰ درصد از انرژی را به صورت گرما از دست می‌دهند و تنها ۱۰ درصد انرژی را به صوت تبدیل می‌کنند.

این اتلاف گرما از همان راهی که بلندگوها و دستگاه‌های مشابه آن کار می‌کنند، ناشی می‌شود. جریان الکتریکی، نوسان دیافراگم مکانیکی را تحریک می‌کند و در نتیجه صدا را تولید می‌کند. کلید حل این مشکل این است که این دیافراگم تا حد ممکن باریک ‌شود. کاهش جرم دیافراگم همچنین میرایی (damping) را که لازمه یک بلندگو است (و معمولا به برق نیز نیاز دارد) را به طور طبیعی از طریق مقاومت در برابر هوا فراهم می‌کند.

برای انجام این کار، پژوهشگران در حال آزمایش گروهی از مواد جایگزین نسبتا عجیب، از جمله، چوب و روده خوک به منظور سازگاری برای استفاده در بلندگو و هدفون هستند.

دور از انتظار نیست، استفاده از گرافن در ساخت دیافراگم، به عنوان ماده‌ای که می‌تواند عملکرد دستگاه‌های صوتی را افزایش دهد مورد توجه قرار گیرد.

شرکتOra Audio ، یک شرکت استارتاپ کانادایی، که توسط دکتر رابرت-اریک گاسکل و آری پینکاس تاسیس شده‌است، تنها یکی از شرکت‌هایی است که به گرافن به عنوان پلتفرمی برای ایجاد آینده صدا نگاه می‌کند. هدفون جی‌کیو (GQ; GrapheneQ) این شرکت از فعالیت‌های پروفسور سانبین نگوین در دانشگاه نورت‌وسترن بهره می‌برد. او روشی مقیاس‌پذیر برای ساخت صفحات گرافن ابداع کرده است که کیفیت قابل توجهی را ارائه می‌دهد.

در حالی که مهارت مهندسی به کار رفته در طراحی سبک‌وزن هدفون جی‌کیو را نباید کم‌اهمیت جلوه داد، اما این ویژگی‌های مادی گرافن است که موجب عملکرد موثر آن می‌شود.

آری پینکاس گفت: «بدون شک هیجان‌انگیزترین جنبه‌ این فناوری، خواص مکانیکی منحصر به فرد آن است. بسیار غیر معمول است که چنین ماده سفت و سختی، بسیار سبک‌ باشد. این ترکیب نادر با سختی (stiffness) بالا و چگالی کم، امکانات بسیار جالبی را در دنیای صوتی فراهم می‌کند.»

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.