نانومحصول ایرانی؛ کاتالیست خودروی سواری

شرکت «پرتوفرازان آویژه کیمیا» به منظور کاهش آلاینده‌های هوا، کاتالیست خودروی سواری حاوی نانوذرات فلزی تولید و به بازار عرضه کرده است.
 کاتالیست خودروی سواری

استفاده روزافزون از خودروها در سراسر دنیا با افزایش جمعیت رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین در مناطق با تراکم جمعیت بیشتر فعالیت‌های خودرویی بیشتری صورت می‌گیرد. این مسئله پیامدهایی بر سلامتی ساکنان و افرادی که در این مناطق آلوده کار می‌کنند خواهد داشت، به‌گونه‌ای که اثبات‌شده است استشمام هوای آلوده به‌ویژه ذرات معلق در هوا می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی شود.

فلزات گروه پلاتین (روتنیوم، اسمیموم، ایریدیوم، رودیوم، پالادیوم و پلاتین) به‌ندرت بر روی پوسته فوقانی زمین یافت می‌شوند. کاربرد اصلی این فلزات در مبدل‌های کاتالیستی خودروها است. مبدل کاتالیستی وسیله‌ای است که با کاتالیز کردن واکنش اکسایش-کاهش، گازها و آلاینده‌های سمی موجود در گاز اگزوز را به آلاینده‌های کمتر سمی تبدیل می‌کند.

هنگامی‌که اندازه این ذرات به مقیاس نانو می‌رسد فعالیت کاتالیستی آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. شرکت پرتوفرازان آویژه کیمیا با استفاده از نانوذرات فلزی رودیوم و پالادیوم، کاتالیست خودروی سواری کاهش دهنده آلاینده‌های هوا تولید نموده است. این محصول به‌طور خاص در خودرو (پراید) به‌عنوان کاتالیروز گاز اگزوز به کار می‌رود و شرایط استاندارد یورو ۴ را دارا می‌باشد.

 

درباره شرکت پرتوفرازان آویژه کیمیا

شرکت پرتوفرازان آویژه کیمیا در اواخر سال 1393 تأسیس شد. این شرکت، سیستم تأمین مواد اولیه برای تولید کاتالیست خودرو، طراحی محصولات، مهندسی و انجام آزمایشات مداوم براساس استانداردهای بین‌المللی را پیش‌بینی و عملیاتی نموده است.

منبع مطلب