دستاوردی فناورانه؛ تولید نانوفتوکاتالیست برای تصفیه آلاینده‌های رنگی و دارویی

محققان در دانشگاه صنعتی سهند تبریز به دانش فنی تولید نانوفتوکاتالیست‌هایی دست یافتند. این مواد تصفیه آب‌های آلوده به رنگ و دارو را که روش‌های مرسوم قادر به حذف مواد آلاینده آن نیستند، انجام می‌دهد.
تصفیه آلاینده‌های رنگی

پساب‌های آلوده تولید شده توسط صنایع گوناگون دغدغه بسیاری را ایجاد کرده است. پساب‌هایی که با وجود مواد سمی و آسیب‌زا وارد محیط زیست می‌شوند. روش‌هایی برای حذف مواد آلاینده این پساب‌ها وجود دارد اما این روش‌های مرسوم قادر به حذف برخی از این ترکیبات نیستند.

 بنابراین محققان در دانشگاه صنعتی سهند تبریز دست به کار شدند و تحقیقات و پژوهش برای جایگزینی روشی نوین را انجام دادند. البته صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی نیز از آنها حمایت کرد.

محمد حقیقی مجری این گرنت پژوهشی درباره آن گفت: استفاده از نانوفتوکاتالیست‌ها روشی نوین برای تصفیه پساب‌ها است. تولید آنها در دنیا در حال صنعتی شدند  و گذراندن پایان مراحل صنعتی است. ما با انجام این گرنت پژوهشی به دانش فنی تولید این نانوفتوکاتالیست‌ها برای تصفیه آب‌های آلوده رنگی و دارویی دست یافتیم. نانوفتوکاتالیست‌ها مواد نوین نانویی برای حذف آلاینده‌ها با استفاده از نور خورشید (نور مرئی) هستند.

حقیقی ادامه داد: در این روش از یک نانوکاتالیست استفاده می‌شود که با جذب نور خورشید فرآیند تصفیه را انجام می‌دهد. اکنون دانش فنی تولید این مواد در کشور وجود دارد و پس از ثبت اختراع بین‌المللی آن وارد مرحله تولید صنعتی می‌شویم. البته با حمایت صندوق کار ثبت اختراع بین‌المللی آن نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

رییس مرکز تحقیقات راکتور و کاتالیست دانشگاه صنعتی سهند همچنین گفت: چاپ 12 مقاله تحقیقاتی به صورت بین‌المللی و 9 ثبت اختراع داخلی در حوزه نانوفتوکاتالیست‌ها و تصفیه آب از دستاوردهای این گرنت پژوهشی است.

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

اولین رویداد معرفی فناوری های نوظهور در صنعت آب و فاضلاب در تاریخ 8 بهمن 1399 تحت عنوان وبینار فناوری های نوین آب و فاضلاب برگزار خواهد شد. این وبینار با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل فناوری به صورت ...