نانومحصول ایرانی؛ ژل موضعی درمان سالک

پژوهشگران شرکت دانش بنیان «اکسیرنانوسینا» پس از سال‌ها تحقیق موفق به تولید ژل موضعی آمفوتریسین B نانو لیپوزومال برای درمان قطعی سالک شدند. این دارو در فرم نانو لیپوزومی تولید شده و به شکل ژل موضعی است که از پوست عبور می‌کند و به قسمت‌های عمقی پوست می‌رسد و طی یک دوره درمان سه هفته‌ای بیماری سالک را درمان می‌کند.
ژل موضعی درمان سالک

سالک یک بیماری پوستی است که به‌وسیله گزش پشه خاکی آلوده به نوعی انگل منتقل می‌شود. سالانه ۱۹ هزار مورد ابتلا به سالک در ایران ثبت می‌شود که سه هزار مورد آن مربوط به استان فارس است. از آنجایی‌که فرد بیمار می‌تواند به‌عنوان مخزن بیماری موجب انتقال آن به دیگران شود، درمان بیماری سالک حائز اهمیت است.

ژل موضعی سیناآمفولیش به‌منظور درمان بیماری سالک توسط شرکت اکسیر نانوسینا تولید شده و به‌صورت موضعی قابل استعمال است.

لیپوزوم‌ها پرکاربردترین سیستمهای دارورسانی ضد میکروب هستند. یکی از خواص متمایز لیپوزوم‌ها ساختار دولایه لیپیدی آن است که مشابه غشای سلول عمل کرده و به راحتی با میکروب‌های عفونی ترکیب می‌شود. با ترکیب شدن مستقیم غشای باکتریایی، دارو می‌تواند در غشای سلولی یا درون باکتری رها شود. بنابراین با استفاده از نانو لیپوزم جهت دارورسانی عوارض درمان کاهش یافته و نفوذ و انتقال به سطح قارچ افزایش می‌یابد.

در این فناوری، آمفوتریسین B درون لیپوزوم قرار داده شده و با استعمال موضعی، لیپوزوم حاوی دارو وارد پوست می‌شود. این لیپوزوم‌ها درون پوست تجزیه شده و آمفوتریسین B رهاسازی می‌شود. آمفوتریسین B داروی ضد انگل و ضد قارچ مؤثری است که برای درمان بیماری سالک به کار می‌رود. به علت ایجاد سمیت کلیوی توسط این دارو، فرمولاسیون‌های نانویی می‌توانند برای دارورسانی هدفمند مورد استفاده قرار گیرند. ساختار لیپوزومی این دارو موجب شده تا از تأثیرات مخرب مادهٔ سمی بر بدن کاسته شده و اثربخشی آن بهبود یابد.

درمان رایج برای بیماری سالک، نیاز به تزریق متعددی به محل زخم دارد که فرآیند بسیار دردناکی است و برای بیمار خوشایند نیست. یکی از مزیت‌های اصلی این نانودارو، بی‌نیازی از تزریق دارو و استفاده موضعی از آن است.

 

درباره شرکت اکسیر نانو سینا

شرکت دانش بنیان اکسیرنانوسینا در سال 1388 باحمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری و همچنین شرکت توسعه فناوری نخبگان تأسیس گردید.

عمده کارهای پژوهشی این شرکت فرمولاسیون برپایه میسل‌ها، لیپوزوم‌ها و نانوذرات بر پایه چربی‌ها و تبدیل آن به مقیاس صنعتی باکاربردهای تزریقی، خوراکی و موضعی می‌باشد. شایان ذکر است با اعمال این روش  فارماکینیتک داروها از نظر اثر بخشی بهتر و سمیت کمتر بهینه‌سازی می‌شود و بنابراین چرخه عمر داروهای نشان‌دار شده افزایش می‌یابد.

منبع مطلب