چالش نوآوری؛ افزایش کیفیت سنگ موس (ساب) مورد استفاده در صنایع ریخته‌گری

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو چالشی به نام چالش نوآوری «افزایش کیفیت سنگ موس (ساب) مورد استفاده در صنایع ریخته‌گری» را در دست اجرا دارد. علاقه‌مندان به این چالش می‌توانند طرح های خود را آماده و برای ثبت‌نام اقدام کنند.
صنایع ریخته‌گری

میزان مصرف سنگ موس (ساب) در کل کشور بیش از 200 میلیون دلار است که صنایع ریخته‌گری دست کم ۵ میلیون دلار آن را به خود اختصاص داده اند. از نظر جغرافیایی، اروپا، چین و ایالات متحده بازار مصرف سنگ موس (ساب) را در دست دارند. انتظار می‌رود بازار جهانی سنگ‌های موس (ساب) طی ۵ سال آینده با نرخ رشد مرکب سالیانه حدود ۴٫۲ درصد افزایش یابد و از ۴۰۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۵۲۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ برسد. در حال حاضر این قطعه در داخل کشور ساخته می‌شود ولی متاسفانه فاقد استانداردهای لازم و دوام مورد انتظار است.

فناوری نانو از طرق مختلف می‌تواند به بهبود و ارتقا کیفیت، خواص مکانیکی و فیزیکی این دسته از محصولات کمک کند. چهار مکانیزم اصلی اثرگذاری نانو در فرآیند سایش قطعات ریخته‌گری عبارتند از: 

  • استفاده از سیالات حاوی نانوذرات با هدایت حرارتی بالا و اثر خنک‌کنندگی حین فرآیند سایش و برش و ممانعت از بالا رفتن دمای قطعه
  • استفاده از نانو مواد در ماده اتصال‌دهنده ذرات ساینده که باعث استحکام و افزایش چسبندگی و طول عمر ذرات ساینده می‌شود و از جدا شدن ذرات اکسید آلومینیوم جلوگیری می‌کند.
  • استفاده از نانوپوشش‌ها روی سنگ موس (ساب) با هدف افزایش سختی، مقاومت سطح، هدایت حرارتی و کاهش دمای سنگ موس (ساب)
  • استفاده از نانوذرات به طور مستقیم درون و روی سطح ذرات ساینده با هدف افزایش قدرت مقاومت به سایش سنگ و دوام آن

از این رو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه فناوری «ساخت و بهبود دوام سنگ موس (ساب) بر پایه ذرات اکسید آلومینیوم جهت صیقل دادن و دستیابی به ابعاد و کیفیت نهایی سطح ناصاف قطعات ریخته‌گری شده» توسط شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و سایر پژوهشگران و فناوران کشور است.

کلیه علاقه‌مندان می‌توانند به طور رایگان در این چالش شرکت کنند و از تسهیلات حمایتی ۷۰ میلیون ریالی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی در مرحله اول و جایزه نقدی ۳۰۰ میلیون ریالی ویژه برنده نهایی چالش بهره‌مند شوند. برندگان مرحله دوم چالش برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصول خود تا مرحله تولید انبوه مورد حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو قرار خواهند گرفت.

منبع مطلب