پیشرفت در زیست‌حسگر گرافنی که بیماری را تشخیص می‌دهد

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ساخت زیست‌حسگر، نانوحسگر قابل‌حملی تولید کرده است که با نیروی باتری کار می‌کند و از یک رابط الکترونیکی برای سنجش زیستی استفاده می‌کند.
زیست‌حسگر گرافنی

شرکت آرچر متریالز (Archer Materials) گزارش داده‌است با فعالیت فراگیری که به تازگی در زمینه فناوری زیست‌حسگر مبتنی بر گرافن انجام داده است، توسعه، تجاری‌سازی و پی‌گیری ثبت اختراع این فناوری در حال پیشرفت است. این فعالیت شامل توسعه سخت‌افزار قابل‌حمل به منظور ایجاد رابط کاربری فناوری زیست‌حسگر آرچر همراه با پاسخ ساده‌شده حسگر است.

آرچر همچنین جوهرهای آنتی‌ژن مبتنی بر آب قابل‌چاپ به صورت جوهر افشان را فرموله و با موفقیت مورد آزمایش قرار داده است که انواع بیماری‌هایی که می‌تواند تشخیص داده شوند را افزایش می‌دهد. همچنین، شبیه‌سازی‌های شیمی محاسباتی برای افزایش دقت دستگاه به منظور پیش‌بینی مؤثر مکانیسم‌های تشخیص بیماری‌های خاص در حال انجام است.

دکتر محمد چوکر مدیر عامل آرچر، گفت: «شکی نیست که بیماری‌ها تأثیر مخربی بر اقتصاد دارند و توسعه تشخیص بیماری با استفاده از حسگرهای زیستی ساده‌تر و دقیق‌تر، ارزش فراوانی دارد. با این حال، تنها مواد محدودی وجود دارند که می‌توانند این کار (سنجش زیستی) را انجام دهند، و آن‌ها به پیشرفت‌های خلاقانه‌ای نیاز دارند. ما به سرعت از مواد خام اولیه به نمونه‌های اولیه یک دستگاه سنجش قابل‌حمل با نیروی باتری دست یافتیم که می‌تواند مواد زیستی را در خود جای دهد.»

آرچر می‌گوید که دستاوردهای اخیر مربوط به رابط سنجش زیستی، پردازش داده، و طراحی و ساخت الکترودهای مواد برای عملکرد فناوری زیست‌حسگر حیاتی است.

این امر منجر به طراحی، آزمایش و ساخت نمونه‌های اولیه قابل‌حمل با نیروی باتری شده است که از یک رابط الکترونیکی برای سنجش زیستی استفاده می‌کند. این نانوزیست‌حسگر قابل‌حمل، نیاز به ابزار دقیق (instrumentation) سنگین و دست و پاگیر را مرتفع نموده و امکان استفاده در محل را فراهم می‌نماید.

آرچر مجموعه‌ای از مواد گرافنی جدید را توسعه داده است که می‌تواند به طور مستقیم برای تقویت سنجش زیستی و پردازش جوهرهای زیست‌سازگار در حلال‌های آبی، برای محدود کردن استفاده از مواد شیمیایی خطرناک و ناسازگار زیستی و افزایش دامنه مولکول‌های زیستی قابل تشخیص استفاده شود. سنتز آزمایشگاهی با شیمی محاسباتی برای محاسبه و تجسم این مواد در سطح اتم برای مناسب بودن آن‌ها در سنجش زیست‌مولکولی تکمیل شده است.

چوکر گفت: «این کار در مراحل اولیه امکان سنجش بسیار ساده‌تر و مؤثرتری را فراهم می‌کند که در آن تشخیص زودهنگام بیماری‌های تهدیدکننده می‌تواند منجر به پیامدهای بهتری شود.»

آرچر در مراحل اولیه تجاری‌سازی فناوری زیستی مبتنی بر گرافن قرار دارد و با مشاوران فنی و تجاری مستقل در صنعت فناوری زیستی استرالیا همکاری می‌کند.