طراحی پارچه‌ای که ویروس را پس از دو دقیقه غیرفعال می‌کند

شرکت نانوکس موفق شد پارچه‌ای را طراحی کند که قادر است کروناویروس را از بین ببرد.
طراحی پارچه‌ای که ویروس را پس از دو دقیقه غیرفعال می‌کند

شرکت نانوکس (Nanox) با همکاری چند دانشگاه و مرکز تحقیقاتی، پارچه‌ای را طراحی کرده است که در تست‌های آزمایشگاهی نشان داده شد می‌تواند با استفاده از میکروذرات نقره‌ای که در سطح آن قرار گرفته است ویروس SARS-CoV-2 را غیرفعال کند. در آزمایش‌ها، این ماده ۹۹.۹ درصد ویروس را فقط پس از دو دقیقه تماس از بین برد.

این ماده توسط دانشمندان موسسه علوم پزشکی دانشگاه سائوپائولو (ICB-USP)، آزمایشگاه شیمی نظری و محاسباتی دانشگاه Jaume I اسپانیا (UJI) و همچنین مرکز توسعه مواد کاربردی (CDMF) و با کمک بنیاد تحقیقاتی سائو پائولو (FAPESP) طراحی شده است.

ترکیبی از پنبه (پلی‌کتان) و پلی‌استر برای این پارچه استفاده شده است که شامل دو نوع میکروذره نقره است که با استفاده از فرآیندهای غوطه‌وری، خشک کردن و تثبیت روی سطح آن قرار داده می‌شود. پیش از این پتنت استفاده از این فناوری در پارچه توسط نانوکس به ثبت رسیده است.

لوئیز گوستاوو پاگوتو سیموس، مدیر شرکت نانوکس گفت: «ما قراردادهایی را با شرکت‌ها و کارخانه‌ها در بخش‌های نساجی، پلاستیک و پلیمر منعقد کرده‌ایم که از این ماده برای تولید و بازاریابی ماسک‌های محافظ و لباس‌های بیمارستانی استفاده خواهند کرد.»

به تازگی، دانشمندان CDMF با تیمی تحقیقاتی از UJI همکاری داشتند که با هماهنگی پروفسور خوان آندرس بورت، رئیس دپارتمان شیمی فیزیک و شیمی تجزیه در UJI انجام شد. محققان به همراه یکدیگر مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای ارزیابی استفاده از نانوذرات نقره در برابر کروناویروس آغاز کرده‌اند. این کار در راستای شواهد به دست آمده در مقالات علمی در مورد اثربخشی بالقوه این ماده در برابر انواع دیگر ویروس‌های مدل، انجام شده است.

در همین راستا، این شرکت با دانشمندان ICB-USP، که در آزمایشگاه نمونه‌های SARS-CoV-2 را از دو نفر از اولین بیماران برزیلی مبتلا به این بیماری، جدا کرده و کشت داده بودند، همکاری می‌کند.

نتایج آنالیزها نشان می‌دهد که نمونه‌های پارچه با میکروذرات نقره مختلف تزریق شده در سطح، ۹۹.۹ درصد ویروس را پس از ۲ و ۵ دقیقه تماس، غیرفعال می‌کند. علاوه بر آزمایش‌هایی که برای ارزیابی فعالیت‌های ضد ویروسی، قارچ کشی و ضد میکروبی آن انجام شده‌است، پارچه نیز برای از بین بردن خطر ایجاد مشکلات پوستی، مورد آزمایش قرار گرفته است.