صندلی‌هایی با امکان گرمایش و سرمایش برای موتورسواران

با توجه به مشکلاتی که موتورسواران در فصل گرما و سرما برای تردد دارند، یک شرکت تجاری صندلی‌های جدیدی برای موتورسیکلت‌ها تولید کرده است که مجهز به امکاناتی برای گرم کردن یا سرد کردن بدن سرنشینان در زمستان و تابستان هستند.
صندلی‌هایی با امکان گرمایش و سرمایش برای موتورسواران

شرکت سازنده موتورسیکلت "ایندین موتورسایکل" (Indian Motorcycle) مستقر در ایالات متحده فناوری جدید مبتنی بر گرافن موسوم به ClimaCommand Classic Seat را به بازار عرضه کرده است که هدف از آن انتقال حرارت و سرمایش از طریق صندلی برای راکبان موتورسیکلت و مسافران است. گفته می‌شود که فناوری ترموالکتریک قابلیت انتقال گرما و سرما را به سراسر صندلی فراهم می‌کند و راه‌حل بسیار موثرتری نسبت به سیستم‌های همرفت HVAC ارائه می‌دهد.

مزیت عملکردی بسیار مهم فناوری ClimaCommand این است که به جای آن که فقط هوای خنک را از طریق سوراخ در سطح با فشار به شیوه‌ای که سیستم تهویه HVAC عمل می‌کند، ایجاد کند؛ در واقع سطحی را به وجود می‌آورد که وقتی لمس می‌شود سرد است.

رأس کلیفورد، معاونت قطعات و لوازم جانبی ایندین موتورسایکل گفت: «علیرغم پیشرفت در گرمایش و سرمایش صندلی، ما هنوز نتوانسته‌ایم فناوری سرمایشی را شاهد باشیم که حقیقتاً احساس ناراحتی ناشی از آب و هوای گرم را از بین ببرد. سرانجام تیم مهندسی ما با ClimaCommand، این مشکل را حل کرد.

فناوری ترموالکتریک ما با ماده گرافن همراه شده و شرایط را تغییر داده است. ClimaCommand نمونه دیگری از فناوری در ایندین موتورسایکل است که با ایجاد تفاوت در نوآوری به بازار عرضه می‌شود.»

برای دستیابی به انتقال گرمایش و سرمایش، یک ماژول ترموالکتریک در صندلی قرار گرفته‌است که به طور مستقیم دما را تنظیم می‌کند. الکتریسیته از طریق ماژول به ماده گرافن اعمال می‌شود. این امر باعث می‌شود که یک طرف ماده گرما را جذب کند و طرف مقابل گرما را پخش کند. از این ماده برای اطمینان از گرمایش و سرمایش در سراسر صندلی استفاده می‌شود.

برای راکب موتور و سرنشین صندلی عقب نیز قابلیت کنترل جداگانه میزان گرما و سرما به صورت اندک، متوسط و زیاد در نظر گرفته شده است. صندلی مذکور ۱۲۰۰ دلار قیمت دارد و بر روی طیف گسترده‌ای از موتورسیکلت‌ها قابل نصب است.

 فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

نانومحصول ایرانی؛ فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

شرکت آزاد فیلتر، موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون شده است. این نوع فیلترها در خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی استفاده می‌شود.