چالش نوآوری؛ اصلاح کود فسفاته به منظور جلوگیری از نامحلول شدن و تثبیت آن در خاک

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چالش نوآوری «اصلاح کود فسفاته به منظور جلوگیری از نامحلول شدن و تثبیت آن در خاک» را برگزار می‌کند.
 کود فسفاته

کود فسفاته از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان مواد مغذی برای رشد گیاهان است. اما این کودها حلالیت پایینی در آب دارند و بخش قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها در خاک ثبیت و از دسترس گیاه خارج می‌شوند. این مسئله علاوه بر کاهش راندمان کود فسفاته، پیامدهای زیست‌محیطی مخربی نیز به همراه دارد. از این رو هر گونه راهکاری که به کاهش انباشت فسفر در خاک منجر شود، منافع بسیاری به دنبال دارد.

به همین جهت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با هدف «اصلاح کود فسفاته به‌منظور جلوگیری از نامحلول شدن و تثبیت آن در خاک»، به دنبال توسعه راهکارهای پیشنهادی مبتنی بر نانوفناوری به منظور افزایش حلالیت کود فسفاته در آب و جلوگیری از تثبیت آن در خاک است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری ایران، شرکت‌کنندگان تا تاریخ 12 مردادماه ۹۹ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند. پس از اتمام مهلت دریافت طرح‌ها و غربال اولیه آن‌ها، داوری حضوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت. برگزیدگان مرحله نخست، حدود سه ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، نمونه‌ای آزمایشگاهی از طرح خود را مطابق با ملاحظات فنی چالش بسازند. در این مرحله شرکت‌کنندگان به‌صورت گام‌به‌گام، پیشرفت طرح خود را گزارش می‌دهند و بر اساس آن، از حمایت‌های نقدی و غیرنقدی تا سقف ۷ میلیون تومان بهره‌مند می‌شوند. شرکت‌کننده‌ای که بهترین نتیجه را در ارزیابی‌های فنی و اقتصادی به دست آورد ضمن دریافت جایزه ۳۰ میلیون تومانی، می‌تواند از سایر حمایت‌های تجاری‌سازی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بهره‌مند شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی ichallenge.ir  مراجعه کنند.

منبع مطلب