توسعه برچسب لاغری گیاهی

یکی از استارت‌آپ‌های حاضر در دومین رویداد نوپاهای فناوری‌های همگرا در حال توسعه برچسب لاغری است، برچسبی که کاملاً گیاهی بوده و از همگرایی فناوری‌نانو و زیست‌فناوری به دست آمده است.
برچسب لاغری

با گسترش فرهنگ شهرنشینی، عوارض مختلفی دامن‌گیر افراد جامعه شد که یکی از این مشکلات چاقی و اضافه‌وزن است. از این رو استفاده از محصولات لاغری به عنوان یک روش سریع جایگاه خاصی در سبد خانوار پیدا کرده است و گرایش به این محصولات در سراسر جهان رو به افزایش است.

در ایران بخشی از محصولات لاغری به صورت وارداتی بوده و در اغلب موارد اثربخشی اندکی دارند. از این رو یکی تیم تحقیقاتی از دانشگاه تهران اقدام به توسعه محصولی برای پاسخ به نیاز بازار کرده است.

سیده نازیلا جعفری فرجام از هم‌بنیان‌گذاران استارت‌آپ رهنا می‌گوید: «ما یک تیم تحقیقاتی از دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران بودیم که روی چند ایده مختلف کار می‌کردیم. یکی از این ایده‌ها ساخت برچسب لاغری بود، برچسبی که با قرار گرفتن روی پوست امکان حذف چربی‌ها را فراهم می‌کرد. این ایده در قالب یک استارت‌آپ توسعه پیدا کرد تا در نهایت نمونه اولیه محصول ساخته شد. این محصول با توجه به نیاز بازار و همچنین توانمندی‌های تیم تحقیقاتی تعریف شده بود.»

مهندس جعفری می‌افزاید: «در این محصول از ترکیب فناوری‌نانو و زیست‌فناوری استفاده شده است. در بخش زیرلایه از پلیمرهای الکتروریسی شده استفاده کردیم که حاوی نانوالیاف است و در بخش زیست‌فناوری نیز مواد فعال گیاهی را روی این بستر نانویی قرار دادیم. این برچسب با قرار گرفتن روی پوست، به آرامی مواد فعال گیاهی را به پوست منتقل کرده و این مواد از طریق به پوست به زیر پوست رفته و وارد بافت چربی شده و در نهایت موجب از بین رفتن بافت چربی می‌شوند.»

خانم جعفری که فارغ‌التحصیل رشته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران است، درباره سابقه همکاری با مرکز همگرا می‌گوید: «در دومین فراخوان نوپاهای همگرا شرکت کردیم و در لیست برگزیدگان قرار گرفتیم. در حال حاضر مرکز همگرا برای توسعه این فناوری به ما کمک می‌کند و خدماتی نظیر تشکیل جلسات با گروه‌های مختلف و همراهی ما در این جلسات را به عهده دارد.»

 وی از اتمام فاز مطالعات حیوانی این فناوری خبر داد و افزود: «با اتمام آزمایش روی مدل‌های حیوانی در حال آماده شدن برای فاز آزمون بالینی روی انسان هستیم که برای این کار نیازمند همکاری و همراهی شرکت‌ها یا گروه‌های دیگر هستیم. پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت موفقیت در فاز انسانی، تا یک سال آینده این محصول آماده تولید انبوه شود.»