کاهش ۸۰ درصدی قیمت با بومی‌سازی کوانتوم دات‎های پایه کربن

«کوانتوم دات‌های پایه‌کربن» نام ماده‎ای نانویی است که با قیمت هر گرم بیست میلیون ریال از خارج از کشور وارد می‌شد. اما با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان این ماده بومی‌سازی شد. تولید داخلی این ماده قیمت آن را در حدود ۸۰ درصد کاهش داد.
کاهش قیمت با بومی‌سازی کوانتوم دات‎های پایه کربن

در سال‌های اخیر، صدها محصول مختلف که از خارج از کشور وارد می‌شد، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بومی‌سازی شده است. تولید داخلی این محصولات، علاوه بر کاهش وابستگی کشور به بیگانگان، موجب کاهش قیمت این تولیدات نیز شده است.

اشکان شمالی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان شیمی صنعت رشد سهند گفت: «کوانتوم دات‌های پایه کربن» یکی از این مواد است که در محصولات مختلفی کاربرد دارد. این ماده در حال حاضر توسط این شرکت به برخی از مصرف‌کنندگان داخلی مانند پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی به قیمتی در حدود هر گرم 400 هزار تومان عرضه می‌شود. این ماده از کشورهای مانند آلمان و فرانسه با قیمتی در حدود هر گرم 2 میلیون تومان وارد می‌شد. اما بومی‌سازی این محصول، قیمت آن را در حدود ۸۰ درصد کاهش داد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شیمی صنعت رشد سهند در ادامه گفت: از جمله محصولاتی که با استفاده از این ماده در شرکت تولید شد، یک ضدعفونی کننده پایه کوانتومی است. این ضدعفونی کننده توانسته است که موافقت اصولی سازمان غذا و دارو را نیز کسب کند. این ضدعفونی کننده با یک چهارم قیمت الکل تولید می‌شود و ماندگاری بیشتری بر روی سطوح دارد.

وی همچنین افزود: در سال ۲۰۱۹ میلادی یک مقاله در مجله نیچر در مورد تاثیرات ضدعفونی کنندگی این مواد منتشر و در بهمن ۱۳۹۸ این ضدعفونی‌کننده در شرکت تولید شد.

شمالی ضمن تاکید بر ارتباط بیشتر نهادهای علمی و دانشگاهی و مراکز صنعتی گفت: این شرکت دانش‌بنیان با تولید محصولات مختلفی مانند روانکارهای پایه‌کوانتومی، تلاش دارد تا کشور را از واردات این گونه مواد بی‌نیاز کند. اخذ تأییدیه نانومقیاس و همکاری با نهادهای مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از جمله اقدامات این شرکت، برای رشد و توسعه فعالیت‌های تولیدی و علمی بوده است.

به گفته وی، در نظر داریم تا با توسعه کمی و کیفی محصولات و تنوع بخشی به تولیدات دانش بنیان، به طیف وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان، خدمت‌رسانی کنیم.