توسعه کیت‎های تشخیص سریع آنتی‎بیوتیک در شیر

استارت‌آپ دیاوت در حال توسعه کیت‌های تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک در شیر است. این کیت‌ها در مدت زمان کمتر از 5 دقیقه آلودگی آنتی‌بیوتیک را در شیر تشخیص می‌دهند.
کیت‎های تشخیص سریع آنتی‎بیوتیک

امروز یکی از دغدغه‌های صنعت مواد غذایی تشخیص میزان آلودگی احتمالی در محصولات است که برای سنجش این عوامل روش‌های زمان‌بر و پرهزینه‌ای استفاده می‌شود.

یکی از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه همگرا، به تازگی اقدام به توسعه کیت‌های تشخیص سریع آلودگی کرده است، کیت‌هایی که می‌تواند آلودگی آنتی بیوتیکی را به سرعت در شیر تشخیص دهد.

محدثه حاجی عبدالوهاب، بنیان‌گذار این استارت‌آپ می‌گوید: «ایده ساخت این کیت با توجه به نیاز بازار به چنین حسگرهایی مطرح شد و کار توسعه این فناوری را آغاز کردم. با استقرار در پژوهشکده معتمد سرطان روی توسعه این فناوری کار کردم و در حال حاضر منتظر دریافت گرنتی برای خرید مواد به منظور ساخت نمونه اولیه این کیت هستم.»

دکتر حاجی عبدالوهاب می‌افزاید: «از آنجایی که بخش تحقیق و توسعه و همچنین تولید این محصول باید در یک کارخانه انجام شود، با یکی از تولیدکنندگان کشور نیز رایزنی‌هایی انجام شده تا بتوانیم از همکاری این شرکت برای ادامه تجاری‌سازی محصول استفاده کنیم.»

بنیان‌گذار استارت‌آپ دیاوت می‌گوید: «در این حسگر از یک بستر نانویی استفاده شده که روی آن آنتی‌بادی‌ها قرار دارند. در حال حاضر این آنتی‌بادی‌ها برای شناسایی آلودگی آنتی‌بیوتیکی انتخاب شده‌اند اما می‌توان با تغییر انتی‌بادی این کیت را برای شناسایی هر نوع آلودگی دیگری نیز تغییر کاربری داد. بنابراین این فناوری قابل استفاده برای تشخیص انواع آلودگی در صنعت مواد غذایی بوده و حتی می‌توان برای تشخیص بیماری نیز استفاده شود.»

دکتر حاجی عبدالوهاب که دانش‌آموخته رشته بیوتکنولوژی دارویی از کشور هلند است، می‌افزاید: «یکی از مزیت‌های این فناوری، سرعت عمل آن است به طوری که در مدت زمان کمتر از 5 دقیقه می‌توان نتیجه را با حساسیت بالا به دست آورد. این کیت نیاز به آزمایشگاه نداشته و بدون نیاز به افراد متخصص قابل استفاده است به طوری که حتی در منزل نیز می‌توان آن را برای تشخیص سالم بودن مواد غذایی به کار برد. از نظر ظاهری این کیت کاغذی شبیه به کیت‌های تشخیص بارداری است.»

لازم به ذکر است استارت‌آپ دیاوت از جمله شرکت‌کنندگان فراخوان سوم نوپاهای همگرا است که با همکاری مرکز همگرا به دنبال تجاری‌سازی این فناوری است.