مشارکت برای استخراج لیتیوم با استفاده از چارچوب‌های آلی-فلزی

شرکت انرژی‌ایکس، با شرکت ProfMOF، در زمینه استفاده از چارچوب‌های آلی-فلزی همکاری می‌کند.
استخراج لیتیوم

شرکت انرژی‌ایکس (EnergyX; Energy Exploration Technologies) و شرکت ProfMOF از آغاز یک شراکت جدید پویا خبر دادند. هر دو شرکت به دنبال ترویج استفاده از چارچوب‌های آلی-فلزی (MOFs) هستند. این مواد گروه نسبتاً جدیدی از مواد مبتنی بر فناوری نانو است که برای توسعه پروژه‌های مرتبط با انرژی تجدیدپذیر و تولید لیتیوم-یون در مقیاس زیاد و ذخیره‌سازی باتری مناسب هستند.

ProfMOF رهبر جهانی تحقیق و توسعه در حوزه کاربردهای چارچوب آلی-فلزی است و در یافتن فرصت‌هایی برای ادغام چارچوب‌های آلی-فلزی و رهبران صنعت تخصص دارد. انرژی‌ایکس که از چارچوب‌های آلی-فلزی ProfMOF در فناوری  بنیادین انتقال و جداسازی لیتیوم-یون (LiTAS) خود استفاده می‌کند، در تلاش برای کاهش اثرات زیست‌محیطی استخراج لیتیوم، بر این باور است که استفاده از این چارچوب‌ها در تولید لیتیوم مقرون‌به‌صرفه‌تر و فراوان‌تر حائز اهمیت است.

چارچوب‌های آلی-فلزی ساختارهای خارق‌العاده‌ای هستند که می‌توانند عناصر ویژه‌ای را در سطح یونی تفکیک، انتقال و جداسازی نمایند. این مواد به طور باورنکردنی متخلخل هستند و خواص شیمیایی آن باعث می‌شود تا برای جای‌گذاری در غشاء ایده‌آل باشند و فرآیندهای جداسازی را مقرون‌به‌صرفه سازند. این فناوری پیشگامانه با پتانسیل افزایش چشمگیر بهره‌وری و اثرات زیست‌محیطی در طیف وسیعی از صنایع، توسط متخصصان به عنوان برطرف‌کننده بسیاری از مشکلات در آینده تعریف می‌شود. دانش این چارچوب‌های آلی-فلزی قابل‌توجه است؛ ماده‌ای متراکم، نرم و انعطاف‌پذیر ساخته‌شده از گره‌های فلزی مانند زیرکونیوم یا تیتانیوم، متصل‌شده توسط لیگاندهای کربوکسیلیک آلی، با مساحت سطح داخلی باورنکردنی و اندازه‌های منافذ قابل‌تنظیم، همه در یک ساختار کریستالی که می‌تواند لیتیوم یا دیگر گونه‌های نمک را از آب حاوی نمک استخراج نماید.

شرکت انرژی‌ایکس مستقر در ایالات‌متحده، یک شرکت فناوری است که بر نوآوری‌های علمی در زمینه استخراج لیتیوم و سیستم‌های ذخیره انرژی باتری حالت جامد تمرکز دارد. انرژی‌ایکس ماموریتی برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در انتقال سراسری به انرژی پایدار دارد. این شرکت لیتیوم را به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی تحقق این هدف شناسایی کرده‌است و به همراه شرکای تولید خود به دنبال بهبود فرآیند استخراج و تولید است.

شرکت ProfMOF که در دانشگاه اسلو تأسیس شده‌است، یکی از آزمایشگاه‌های تحقیق و نوآوری در زمینه چارچوب‌های آلی-فلزی در جهان است. این شرکت از سابقه نزدیک به دو دهه تحقیق و توسعه در این زمینه به خود می‌بالد و بنیان‌گذار آن، دکتر کارل پتر لیلرود، مهم‌ترین و پراستنادترین چارچوب آلی-فلزی (UiO-66) در جهان را اختراع کرده است. تیم اجرایی این شرکت، بهترین متخصصان در زمینه چارچوب‌های آلی-فلزی هستند و بر این باورند که چارچوب‌های آلی-فلزی راهکاری برای ایجاد بخش صنعتی کارامدتر و دوستدار محیط‌زیست است.

مشارکت انرژی‌ایکس و ProfMOF، فرصت‌های موجود در زمینه چارچوب‌های آلی-فلزی و چگونگی فراهم کردن مسیر توسعه پایدار از طریق نوآوری علمی را برجسته می‌سازد. چارچوب‌های آلی-فلزی مشکلات عمده در ساختار میزبان در صنایع را کاهش می‌دهد و تنها شامل تولید باتری لیتیوم-یون، ذخیره‌سازی انرژی و بهره‌وری کلی نمی‌شود. ساختن این مواد یکی از مهم‌ترین گام‌ها در حرکت به سوی به یک سیاره پاک‌تر است.