امکان تولید سلول‌های خورشیدی پروسکایت در مساحت زیاد فراهم شد

یک شرکت تایوانی، تجهیزات تولید انواع مختلفی از سلول‌های پروسکایت با ترکیبات شیمیایی مختلف را توسعه داده‌است. آزمایش‌های اولیه حاکی از نرخ بهره‌وری تبدیل به میزان ۱۴.۳ درصد است.
سلول‌های خورشیدی پروسکایت

مرکز انرژی جدید (NEC) در دانشگاه ملی تایوان و و شرکت تایوانی E-Sun Precision Industrial، ارائه‌دهنده تجهیزات تولید PV، تجهیزات تولید جدیدی را برای تولید سلول‌های خورشیدی پروسکایت نوع p-i-n با مساحت زیاد توسعه داده‌اند.

پژوهشگران هر دو نهاد گفتند که این دستگاه می‌تواند تولید سلول‌های پروسکایت "کم هزینه" را از طریق فرآیند یکباره MK-20 تسهیل کند. فرآیند تولید، که بر پایه لایه‌نشانی slot die و پردازشگر حرارتی سریع (FTP) است، کاملاً اتوماتیک است و در حال حاضر می‌تواند تولید نمونه‌های کوچک (از لحاظ کمی) را انجام دهد.

بن جوین هوانگ، استاد مرکز انرژی جدید، گفت: «این دستگاه می‌تواند به طور مداوم چهار لایه پوشش فیلم لایه نازک و عملیات حرارتی سریع سینترینگ و تبلور را انجام دهد.»

بزرگ‌ترین مساحتی که می‌توان با تجهیزات تولید کرد ۸۰ سانتی‌متر در ۸۰ سانتی‌متر است. گروه تحقیق توضیح داد: «آزمایشی که بر روی این دستگاه برای یک سلول پروسکایت نوع p-i-n معمولی انجام شد، نشان می‌دهد نرخ بهره‌وری تبدیل ۱۴.۳ درصد است که حدود 77 درصد سلول کوچک تولید شده توسط spin coating و hot plate annealing است.»

این دستگاه جدید آماده تجاری‌سازی است. این کار تحت یک پروژه تحقیقاتی که توسط دولت تایوان پشتیبانی می‌شود طراحی‌شده است و برای تولید ماژول‌های بزرگ PV خورشیدی پروسکایت در ابعاد ۱.۶ متر در ۱ متر، با استفاده از سلول‌های خورشیدی پروسکایت ساخته‌شده از MK-20 انجام می‌شود.

در حال حاضر تیم تحقیقاتی در حال توسعه یک فرآیند بسته‌بندی لمینیت کم‌هزینه برای تولید ماژول بزرگ PV هستند. هوانگ افزود: «با ترکیب تولید سلول‌های پروسکایت کم‌هزینه و فناوری‌های بسته‌بندی کم‌هزینه ماژول، سلول‌های خورشیدی پروسکایت در آینده نزدیک به سمت بازار نزدیک‌تر خواهند شد.»