جلوگیری از افزایش آلودگی پلاستیکی با استفاده از رزین‌های نانویی

شرکت گرین ساینس الاینس با استفاده از نانو سلولز، رزین‌های زیست‌تخریب‌پذیری تولید کرده است که سازگار با محیط‌زیست هستند و موجب کاهش آلودگی پلاستیکی می‌شوند.
 آلودگی پلاستیکی

شرکت گرین ساینس الاینس (Green Science Alliance) شرکتی ژاپنی است که محصولات شیمیایی سازگار با محیط‌زیست را برای استفاده در سلول‌های خورشیدی، باتری‌های لیتیوم یون، خازن‌ها، سلول‌های سوختی، دستگاه‌های حرارتی، کاتالیزورها و... تولید می‌کند. این شرکت با هدف کاهش اثرات منفی آلودگی پلاستیکی که تهدید جدی برای سلامتی سیاره ما محسوب می‌شود و روز به روز در حال افزایش است، بر اساس فناوری کامپوزیت نانوسلولز اختصاصی خود، روش جدیدی برای تولید ماده رزین زیست‌تخریب‌پذیر بسیار سازگار با محیط زیست ابداع کرده است.

مشکلات زیست‌محیطی مانند آلودگی پلاستیکی، گرم شدن کره زمین به دلیل انفجار جمعیت انسانی در جهان در حال تشدید است، به خصوص مشکل میکروپلاستیک‌ها در محیط دریایی که به موضوعی ویرانگر تبدیل شده‌است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، مقدار زباله‌های پلاستیکی در جهان بیش از ماهی‌ها باشد.

برخی گزارش‌های علمی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد در حال حاضر این میکروپلاستیک‌ها در بدن انسان قرار دارند. بنابراین بازیافت پلاستیک، کاهش مصرف پلاستیک و استفاده و توسعه پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر، به شدت مورد چالش قرار گرفته و طرح‌هایی در این زمینه انجام شده است.

در همین راستا، دکتر ریوحی موری در شرکت گرین ساینس الاینس، پارچه، فیبر، نخ و فیلم زیست‌تخریب‌پذیر با رزین مبتنی بر سلولز را توسعه داده است. آن‌ها همچنین فناوری کامپوزیت نانو سلولز خود را به ماده مبتنی بر سلولز اعمال کردند و به این ترتیب مواد و محصولاتی ساخته‌اند که «سلولز + نانو سلولز» نامیده می‌شود.

شرکت گرین ساینس الاینس پیش از این تأیید کرده بود که نانو سلولزِ ترکیبی در رزین زیست‌تخریب‌پذیر می‌تواند قابلیت تجزیه زیستی را افزایش دهد. این رزین «سلولز + نانو سلولز» نوع جدیدی از مواد رزین زیست‌تخریب‌پذیر بسیار جالب توجه است. علاوه بر این، می‌توان گفت، سلولز رزینی زیست‌تخریب‌پذیر و با محیط‌زیست بسیار سازگار است، چرا که بیشتر رزین‌های زیست‌تخریب‌پذیر از نفت یا زیست توده خوراکی تشکیل شده‌اند. استفاده از زیست توده خوراکی مانند ذرت، نیشکر، سیب‌زمینی و... به عنوان مواد اولیه می‌تواند خطرناک باشد چون آن‌ها با غذای مغذی انسان رقابت می‌کنند.

آن‌ها تلاش می‌کنند تا خواص رزین مانند خواص مکانیکی، خواص قالب‌گیری و... را بهبود بخشند تا رزین‌های زیست‌تخریب‌پذیر خوبی به صورت فیبر، نخ، فیلم، و همچنین غیر بافته ایجاد نمایند.

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.