به کارگیری هواژل‌ها در تصفیه آب دریا

اخیراً دانشمندان سوئدی موفق به طراحی و توسعه یک بخار ساز کاربردی شده‌اند که آب را با استفاده از نور خورشید تصفیه می‌کند. میزان تولید بخار این ژنراتور بخار در مقایسه با تبخیر مستقیم آب، ۴-۵ برابر بیشتر است.
تصفیه آب دریا

نمک زدایی و شیرین کردن آب دریا و پیشرفت در تصفیه و تمیز کردن فاضلاب روش‌های مهمی برای مقابله با کمبود آب شیرین در جهان محسوب می‌شوند. در این میان توسعه دستگاهی برای تبخیر آب شور با استفاده از انرژی خورشیدی و تبدیل آن به آب شیرین بسیار مهم است. اخیراً دانشمندان سوئدی موفق به توسعه دستگاهی برای این منظور شده‌اند. این دستگاه در واقع یک ژنراتور بخار با ترکیبی از یک هواژل است که شامل ساختار مبتنی بر سلولز دارای پلیمر ارگانیک پلی استایرن سولفونات (PEDOT: PSS) است.

این پلیمر می‌تواند انرژی ساطع شده از نور خورشید به ویژه در طیف مادون قرمز را جذب کند (در طیف مادون قرمز گرمای بیشتری از خورشید به خارج از آن ساطع می‌شود). هواژل نیز دارای نانوساختار متخلخل است و قادر است که مقادیر زیادی آب را در منافذ خود جذب نماید. هَوا-ژِل یا ایروژل ماده‌ای با کمترین چگالی در میان مواد جامد است که از یک ژل به دست می‌آید. در هواژل، قسمت مایع ژل با گاز جایگزین شده است و در نتیجه این فرایند ماده‌ای جامد با چگالی بسیار کم و در عین حال ویژگی قابل‌توجه در زمینه عایق گرمایی حاصل می‌شود.

در این دستگاه یک فوم (foam) متخلخل و عایق وجود دارد که بین آب و هواژل قرار گرفته است. در واقع گرمای ناشی از خورشید باعث تبخیر آب شده و نمک و مواد دیگر در پشت عایق باقی می‌مانند.

"ترو پتری روکو"(Tero-Petri Ruoko) یکی از محققان این طرح گفت: این هواژل بسیار بادوام است و آب دریایی که از طریق تبخیر از سیستم عبور می‌کند به آب آشامیدنی با کیفیت بسیار بالایی تبدیل می‌شود. نکته قابل توجه در خصوص این دستگاه این است که به علت به کارگیری نانو سلولز و پلیمر در ساخت آن، با محیط زیست سازگار می‌باشد. زیرا ۹۰ درصد هواژل نیز از هوا ساخته شده است.

همچنین این محقق ابراز امیدواری کرد که به کارگیری این دستگاه در مقیاس وسیع بتواند دسترسی و سهولت در مصرف آب آشامیدنی سالم را برای میلیون‌ها نفری که در جهان دسترسی به آب تمیز ندارند تسهیل نماید.