سلول‌های خورشیدی نوین؛ زیبایی و کارایی در کنار هم

شرکت سولاکسسس با بهره‌گیری از فناوری نانو پنل‌های خورشیدی تولید کرده است که علاوه بر تأمین انرژی با ایجاد فیلم‌های رنگی جلوه‌ای زیبا به ساختمان‌ها می‌بخشد.
سلول‌های خورشیدی

شرکت سولاکسسس (Solaxess) یک شرکت سوئیسی است که در حوزه انرژی خورشیدی پیشرفته تخصص دارد. این شرکت موفق به توسعه فیلم‌هایی با فناوری نانو شده‌است که می‌توانند در فرآیند تولید پنل‌های خورشیدی ادغام شوند تا ضمن انتقال نور مادون قرمز کل طیف مرئی را پراکنده سازد و به پنل‌ها ظاهری رنگارنگ ببخشد؛ در این صورت معماران دیگر مجبور نخواهند بود زیبایی ساختمان‌هایی که برای استفاده از انرژی خورشیدی طراحی کرده‌اند، قربانی نمایند و به این ترتیب این شرکت به عصر ساختمان‌های خورشیدی زشت و ناخوشایند پایان می‌دهد!

به لطف فناوری پیشرو نانو، بازار پنل‌های خورشیدی هرگز به اندازه امروز پر رونق نبوده است. از دیدگاه زیبایی‌شناختی، پنل فتوولتائیک کلاسیک، به دلیل شکل ظاهری خود با رنگ‌های غیر جذاب آبی و مشکی، نظر مشتریان را جلب نمی‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از معمارها تمایلی به استفاده از آن‌ها در طراحی ساخت‌وسازشان ندارند.

یک شرکت چندملیتی سوئیسی، که مقر آن در نوشاتل قرار دارد، فیلم‌های رنگی بازتابنده تولید و ارائه می‌کند. این شرکت که سولاکسس نام دارد با ایجاد فیلم‌های نوآورانه رنگی با کمک روش‌های نانوفوتونیک، گام جدیدی را برای مقابله با این موضوع آغاز کرده است. این شرکت به تولیدکنندگان ماژول‌های فتوولتائیک فیلم‌های سفید سفارشی مختلف و فیلم‌های رنگی بدون سلول یا اتصالات مرئی را ارائه می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا تقاضاهای مربوط به طرح‌های سفارشی را برآورده سازند. این فیلم یا در بالای یک ماژول موجود اعمال می‌شود یا در طول مونتاژ در یک ماژول جدید جاگذاری می‌شود. محصولات این شرکت براساس سه اختراع ثبت‌شده توسط مرکز الکترونیک و میکروتکنولوژی سوئیس (CSEM) ارائه شده است.

در نتیجه برای جلب نظر بسیاری از مشتریان، مانند طراحان ساختمان زیبایی شناختی، شرکت‌های تولیدکننده پنل‌های خورشیدی به این فناوری مبتنی بر نانو جذب شده‌اند. این پیشرفت نه تنها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا انتظارات مشتریان خود را برآورده سازند، بلکه با پراکندگی طول‌موج‌های غیر ضروری پرتوهای خورشید یا طیف مرئی، طول عمر پنل‌های خورشیدی را طولانی‌تر می‌کند.

اگرچه ماژول‌های سولاکسس برای بازارهای ساختمان یکپارچه فتوولتائیک (BIPV) بسیار جذاب هستند، اما آن‌ها از محدودیت‌هایی نظیر تعداد رنگ‌های آماده و روشنایی رنگ‌ها رنج می‌برند. همانطور که همه می‌دانند، هیچ چیز را نمی‌توان با ظاهر خوب یک ماژول خورشیدی که به عنوان آهن‌ربایی برای جذب بیشتر مشتریان عمل می‌کند، مقایسه کرد. در این رابطه، بررسی مشتریان نشان می‌دهد که آن‌ها از چند فیلم رنگی که توسط سولاکسس ارائه شده است به طور کامل راضی نیستند، زیرا آنها که به اندازه کافی براق نیستند. به غیر از سولاکسس، بسیاری از گروه‌های پژوهشی دیگر در تلاش هستند تا انواع پنل‌های رنگی را با روشنایی بیشتر برای رفع این چالش تهیه نمایند، که در میان آن‌ها شرکت کاملئون سولار (Kameleon Solar) و سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند (TNO) پیشرو هستند.