عملیات نجات سریعتر به لطف نانولوله‌های گرافن

«سیفرنانو» سبک‌ترین سیلندر فشار بالا در جهان، با کمک نانولوله‌های گرافن تولید شد. این سیلندر قابلیت ذخیره‌سازی گازهای مختلف از جمله هوا، اکسیژن، نیتروژن و کربن دی‌اکسید را دارد.
نانولوله‌های گرافن

سبک‌ترین سیلندر فشار بالا در جهان، که با کمک نانولوله‌های گرافن توسعه یافته‌است، هنوز هم نقطه عطفی برای کامپوزیت‌های تقویت‌شده نیست. این پیشرفت باعث می‌شود عملیات نجات سریع‌تر انجام شود، به آتش‌نشان‌ها و کارکنان پزشکی کمک می‌کند تا زمان ارزشمند را حفظ نمایند، مصرف انرژی و سوخت را در حمل و نقل کاهش می‌دهد و با دستیابی به اهداف کلیدی موجب کاهش وزن سیستم‌های ذخیره‌سازی CNG یا هیدروژن را برای صنعت خودرو می‌شود.

وقتی کار شما نجات و حفظ زندگی افراد است هر ثانیه‌ای که می‌گذرد اهمیت دارد و این امر به خصوص برای آتش‌نشان‌ها که مجبور به حمل تجهیزات سنگین بر روی شانه‌های خود هستند نیز صدق می‌کند. از آنجا که مواد کامپوزیتی پیشرفته به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند، تجهیزات آتش‌نشان‌ها نیز سبک‌تر شده‌اند، اما هنوز هم به طور متوسط بیش از ۲۷ کیلوگرم وزن دارند. با کمک نانولوله‌های گرافن (که به عنوان نانولوله‌های کربنی تک جداره نیز شناخته می‌شوند)، مهندسان شرکت نوآور تک‌پلاست (Techplast) که در لهستان مستقر است، راهی برای کاهش بیشتر وزن این تجهیزات پیدا کرده‌اند تا با ارائه سبک‌ترین سیلندرهای موجود در جهان، فعالیت امدادگران را راحت‌تر و سریع‌تر نمایند.

پیوتر سیفرنا، مسئول تحقیق و توسعه تک‌پلاست گفت: «با توجه به نتایج آزمایش ضربه در سیلندر، نانولوله‌های گرافن وارد شده در تقویت‌کننده کامپوزیت باعث بهبود قدرت برش بین‌لایه‌ای (ILSS) می‌شوند که سطح فشار ترکیدگی (burst pressure) را تا 30 درصد افزایش می‌دهند.

این پیشرفت شگفت‌انگیز در مقاومت در برابر ضربه به ما این امکان را می‌دهد تا ضمن حفظ خواص مکانیکی، وزن سیلندر را کاهش دهیم، که منجر به تولید سبک‌ترین سیلندر 6.8 لیتری جهان برای 300 بار فشار کاری می‌شود. وزن کل سیلندر ما موسوم به سیفرنانو (SAFERnano)، با تمام اتصالات و پوشش‌های محافظ، کم‌تر از ۲.۸ کیلوگرم است. این سیلندرهای نسل جدید در مقایسه با محصولات رقیب تا ۷۵ درصد و نسبت به نسل قبلی محصولات ما ۱۵ درصد کاهش وزن داشته‌اند.»

تیم تحقیق و توسعه تک‌پلاست سه سال برای ایجاد سبک‌ترین سیلندر جهان تلاش کرد که در نهایت این محصول با استفاده از نانولوله‌های گرافن TUBALL تولید شده توسط شرکت اوسی‌اس‌آی‌ال (OCSiAl) مستقر در لوکزامبورگ ساخته شد. امروزه این نسل جدید از سیلندرها در بازار جهانی در دسترس است و با گواهی‌نامه TÜV که اخیراً تکمیل‌شده است در زمینه استانداردهای ایمنی بین‌المللی برای ذخیره‌سازی گازهای مختلف از جمله هوا، اکسیژن، نیتروژن و کربن دی‌اکسید انطباق کامل دارد.

علاوه بر کاربردهای فعلی در صنعت فوریت و نجات، این نوآوری در آینده کاربردهای مؤثر دیگری مثل ذخیره‌سازی هیدروژن در خودروهای سبک را خواهد داشت که می‌تواند توسعه خودروهایی با پیل سوختی هیدروژن را تقویت کند، که به عنوان یکی از راه‌های امیدبخش کاهش اثرات مخرب کربن در نظر گرفته می‌شود. سیلندرهای سبک‌تر اصلاح شده با نانو با ظرفیت حداکثر ۳۵۰ لیتر می‌توانند به عنوان نسل جدیدی از مخازن تحت فشار برای ذخیره هیدروژن در تأمین انرژی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار گیرند که منجر به کاهش مصرف سوخت و انرژی می‌شوند.

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.