تولید باتری نانویی با ضایعات هسته‌ای

یک استارتاپ آمریکایی که مدیریت آن را دکتر «نیما گل‌شریفی» دانشمند ایرانی بر عهده دارد، می‌گوید در حال کار بر روی نوعی باتری است که نیروی آن از ضایعات هسته‌ای تأمین می‌شود و دوام بالایی دارد.
تولید باتری نانویی با ضایعات هسته‌ای

استارتاپ NDB (Nano Diamond Battery) مستقر در کالیفرنیا، از یک باتری رونمایی کرده است که از زباله هسته‌ای استفاده می‌کند و طول عمر آن به ۲۸۰۰۰ سال می‌رسد. نیروی باتری نانو الماس از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو مورد استفاده در راکتورهای هسته‌ای تأمین می‌شود. 

هسته رادیو اکتیو این باتری توسط لایه‌های متعدد الماس سنتزی محافظت می‌شود که یکی از سخت‌ترین مواد برای آسیب زدن یا شکستن است. این انرژی از طریق پراکندگی غیر الاستیک که برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، در الماس جذب می‌شود. از این باتری می‌توان برای تأمین انرژی دستگاه‌ها و ماشین‌ها در هر اندازه، از هواپیما و موشک گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی و تلفن‌های هوشمند استفاده کرد.

نیما گل‌شریفی، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت NDB، گفت: «ما به عنوان عضوی از جامعه به شدت نگران آسایش این سیاره هستیم و بر کاهش تغییرات آب و هوایی برای حفاظت از سیاره‌مان برای نسل‌های آینده تمرکز داریم. با باتری NDB، ما به یک پیشرفت عظیم، پیشگامانه و یک فناوری اختصاصی در زمینه باتری دست یافته‌ایم که عاری از آلایندگی است، طول عمر زیادی دارد و تنها نیازمند دسترسی به هوای طبیعی است تا انرژی دستگاه‌ها را تأمین نماید.»

این شرکت می‌گوید در حال حاضر توسعه نخستین نمونه اولیه تجاری باتری در جریان است و در اواخر سال جاری در دسترس خواهد بود.