کارآزمایی نخستین تست سریع تنفسی برای تشخیص ویروس کرونا

یک شرکت انگلیسی کارآزمایی بر روی نخستین تست سریع تنفسی برای تشخیص ویروس کرونا را آغاز کرده است. گفته می‌شود این تست سریع، صحیح، ایمن و غیر تهاجمی خواهد بود که نتایج را تنها در مدت ۱۵ دقیقه ارائه می‌دهد.
تست سریع تنفسی برای تشخیص ویروس کرونا

شرکت فناوری انکون مدیکال (ANCON Medical) از آزمایش بر روی سیستم برچسب‌گذاری نشانگر زیستی مبتنی فناوری نانو (NBT) برای ارائه تست تنفسی تشخیص ویروس کرونا ظرف مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خبر داد. این سیستم، در صورت موفقیت، یک تست سریع، صحیح، ایمن و غیر تهاجمی برای ویروس کرونا ارائه می‌دهد.

این کارآزمایی در بیمارستان‌های اشفورد و سنت پیتر NHS Foundation Trust در حال انجام است. کارآزمایی از نمونه‌های مثبت و منفی تأییدشده استفاده می‌کند و در صورت موفقیت، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توانند پروفایل نشانگرهای زیستی منحصر به فرد یک تنفس کووید-19 مثبت را تعیین کنند. این روش تست جدید می‌تواند نتیجه در را عرض ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ارائه دهد، بنابراین افراد به دلایلی مانند بازگشت از کشورهایی که در لیست قرنطینه انگلیس قرار دارد، دیگر مجبور به انزوا نیستند، مگر اینکه از نظر تست عفونت کووید-19 مثبت باشند.

سیستم مورد کارآزمایی، شامل جمع‌آوری و تجزیه بازدم در ظروف سواب است. تنفس، شامل ترکیبی از مواد است که بسته به رژیم غذایی و سلامتی تغییر می‌کند. سیستم انکون سطوح و الگوهای مواد مختلف موجود در نمونه هوا را اندازه‌گیری می‌کند؛ بسیار حساس است و می‌تواند غلظت بسیار کم را نیز تشخیص دهد. نمونه‌ها بلافاصله بدون نیاز به ارسال به آزمایشگاه آنالیز می‌شوند و جمع‌آوری نمونه نیز به صورت ایمن و غیر تهاجمی انجام می‌شود.

دکتر استفان وینچستر، مشاور Medical Virology گفت: «با گسترش بیماری همه گیر ویروس کرونا، واضح است که پاسخ ما باید طولانی‌مدت و پیشگیرانه باشد و در مدیریت شیوع بعدی و محافظت از جوامع، پیشرفت در تحقیقات، تشخیص، درمان و فناوری کاملاً کلیدی خواهد بود.» وینچستر ادامه داد: «بیمارستان‌های اشفورد و سنت پیتر NHS Foundation Trust در شهر ساری (Surrey) انگلستان سابقه قوی در تحقیق و توسعه دارند و مفتخرند که بخشی از این کارآزمایی جدید باشند که به دنبال دستگاهی برای تشخیص ویروس کرونا در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است. این دستگاه ممکن است به طور قابل‌توجهی باعث تسریع تشخیص و مدیریت سریع بیماران با علائم حاد شود. این روش توانایی ایجاد تجربه بهتر برای بیماران و کمک به تصمیم‌گیری‌های بالینی را دارد. این دستگاه یک نمونه عالی از همکاری نزدیک رشته‌های فناوری و علوم پزشکی است و تیم بیمارستان‌های اشفورد و سنت پیتر از اینکه بخشی از این پروژه پیشگامانه هستند بسیار هیجان‌زده‌اند.»

دکتر لیندا پومروی مدیر عامل انکون گفت: «ما از همکاری با Trust برای آزمایش سیستم NBT هیجان‌زده هستیم. همانطور که همه‌گیر شدن ویروس کرونا همچنان در سطح جهانی ادامه می‌یابد، کاملاً روشن است که نوآوری جدید در تشخیص، درمان و پیشگیری کلیدی خواهد بود. سیستم ما این پتانسیل را دارد تا زمان لازم برای تشخیص را به شدت کاهش داده و انجام تست در زمان استفاده را نیز آسان‌تر نماید. این امر می‌تواند در زمینه انجام آزمایش و بسیار مهم‌تر از آن در زمینه غربالگری، تغییر دهنده بازی باشد. این یک تست مقیاس‌پذیر است و اگر با تمام ظرفیت انجام شود به ما اجازه دهد تا برای اطمینان از تداوم امنیت مردم در مکان‌های عمومی، به صورت انبوه افرادی را که از خارج از کشور بازمی‌گردند و یا افراد را در هنگام ورود به مدارس مورد آزمایش قرار دهیم.»