تبدیل پنجره به پنل خورشیدی شفاف با استفاده از نانوذرات

با استفاده از نقاط کوانتومی می‌توان پنجره‌ها را به پنل‌های خورشیدی شفاف تبدیل کرد.
تبدیل پنجره به پنل خورشیدی

پنل‌های شیشه‌ای معمولی وقتی لایه‌ای از نانوذرات بین دو شیشه قرار گیرد می‌توانند به عنوان پانل‌های خورشیدی عمل کنند. این امر می‌تواند کمک کند تا در شهرهایی که فضا برای پنل‌های خورشیدی محدود است نیز از انرژی خورشیدی استفاده شود. هانتر مک‌دنیل در UbiQD، یک شرکت تولید مواد در ایالات‌متحده می‌گوید: «اگر این پنجره‌های شفاف حاوی نانوذرات را تولید کنیم، هیچ‌کس نخواهد فهمید که آن‌ها پنل‌های خورشیدی هستند.» او و همکارانش پنل‌های خورشیدی شفافی تولید کرده‌اند که از شیشه معمولی قابل‌تشخیص نیستند.

نصب آزمایشی، شامل پنل‌هایی به ابعاد یک متر مربع در ساختمان‌هایی در ایالات‌متحده و هلند در جریان است. این پنل‌های خورشیدی دارای بازدهی تبدیل انرژی ۳.۶ درصد هستند، در مقابل صفحات خورشیدی مات، بازدهی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد دارند. این پنل‌های شفاف از دو لایه شیشه بهم چسبیده با یک پلیمر حاوی نانوذرات معروف به نقاط کوانتومی ساخته شده‌اند. این نقاط کوانتومی با هسته‌ای از مس ایندیم سولفید و پوسته‌ای از روی سولفید، نیمه هادی‌های کوچکی هستند که می‌توانند نور را دستکاری کنند.

هنگامی که ذرات در معرض نور ماورا بنفش (UV) قرار می‌گیرند، برانگیخته می‌شوند و فوتون‌هایی آزاد می‌کنند که در امتداد پنل شفاف به سمت لبه آن حرکت می‌کنند. این محیط مجهز به سلول‌های خورشیدی است که فوتون‌ها را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند. سلول خورشیدی در چارچوب پنجره، خارج از دید قرار می‌گیرد. تبدیل پنجره‌ها به پنل‌های خورشیدی خیلی طول نمی‌کشد زیرا وزن پلیمر تنها ۱.۷ درصد نقاط کوانتومی است. دکتر مک‌دنیل می‌گوید «نقاط کوانتومی غیر سمی هستند و همچنین تولید آنها نسبتاً ارزان است.» پنل‌های به دست آمده دارای رنگ قهوه‌ای هستند، اما تیم نشان داد که می‌توانند با مخلوط کردن رنگ آبی، پنل‌هایی به رنگ خاکستری یا خاکستری-آبی نیز تولید کنند.

سفارشی کردن شفافیت شیشه برای ایجاد صفحه‌هایی با رنگ تیره یا روشن‌تر نیز ممکن است. هرچه رنگ تیره‌تر باشد، انرژی بیشتری تولید می‌کند، زیرا نور بیشتری جذب می‌شود. مک‌دنیل می‌گوید: «این اساساً یک رابطه تقریباً خطی است.»