رنگ نانویی ضد باکتری؛ دوستدار محیط زیست

شرکت گرین ساینس الاینس (Green Science Alliance) با استفاده از نانوسلولز و مواد معدنی اقدام به تولید رنگ و مواد پوشش‌دهنده با اثر ضد باکتری کرده است که استحکام بالایی داشته و در عین حال زیست‌تخریب‌پذیر هستند.
رنگ نانویی ضد باکتری

در طول چند دهه گذشته انسان و فعالیت‌های انسانی موجب آسیب‌های جدی به طبیعت شده است، یکی از این مشکلات، آلودگی پلاستیک و مشکل میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس بوده که به شدت در حال افزایش و تخریب طبیعت است. گزارش‌های متعددی به چاپ رسیده که نشان می‌دهد میکروپلاستیک‌ها در حال حاضر در بدن انسان نیز تجمع یافته‌اند. علاوه‌بر این پیش‌بینی می‌شود که زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها در سال ۲۰۵۰ از تعداد ماهی‌ها فراتر رود. بنابراین بازیافت پلاستیک، کاهش مصرف پلاستیک و استفاده و توسعه پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر، به شدت مورد توجه قرار گرفته و طرح‌هایی در این زمینه انجام شده است.

امسال به دلیل گسترش بیماری کووید-19، تولید و مصرف ماسک، گان پزشکی، روپوش پزشکی، شیلد صورت، دستکش و.. به مقدار زیادی افزایش‌یافته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ماسک‌ها در اقیانوس به عنوان آلودگی پلاستیکی دیده شده‌است، زیرا این محصولات از پلاستیک مبتنی بر نفت ساخته شده‌اند. از این منظر، جایگزین کردن این مواد با رزین زیست‌تخریب‌پذیر بر پایه زیست‌توده، ایده‌آل است. علاوه بر این انتظار می‌رود به علت گسترش کووید-19، تولید و مصرف رنگ، مواد پوشش‌دهنده با خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی افزایش یابد. ناگفته نماند که مواد اولیه این رنگ‌ها و مواد پوشش‌دهنده ضد باکتری و ضد ویروسی نیز از نفت ساخته شده است. بنابراین ایده‌آل است این مواد اولیه با مواد زیست توده طبیعی جایگزین گردد.

در این زمینه، دکتر ریوحی موری در شرکت گرین ساینس الاینس (Green Science Alliance) رنگ و مواد پوشش‌دهنده با اثر ضد باکتری و ضد ویروسی مبتنی بر رزین زیست‌تخریب‌پذیر زیست توده طبیعی تولید کرده است. آن‌ها در حال توسعه انواع مختلفی از محصولات رزین زیست‌تخریب‌پذیر زیست توده طبیعی و محصولات بر پایه نانوسلولز هستند و این بار دکتر ریوحی موری از این دانش در ترکیب با مواد معدنی ضد باکتری استفاده کرده‌است. او به دلیل استحکام و اثر ضد باکتری قوی مواد معدنی، این مواد را انتخاب کرده‌است. آن‌ها اثر ضدباکتری را با E-Coli در یک موسسه تحقیقاتی مورد آزمایش قرار دادند که اثر ضد باکتری محصولات ساخته‌شده را تأیید کرد. از آنجا که مواد معدنی نه تنها اثر ضد باکتری بلکه اثر ضد ویروسی نیز دارند، انتظار می‌رود محصولات تولید شده دارای اثر ضد ویروسی نیز باشند. در حال حاضر انواع مختلفی از رنگ‌های ضد باکتری در بازار موجود است.

با این حال، مقادیر زیادی رنگ و مواد پوشش‌دهنده با خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی مبتنی بر رزین و حلال زیست‌تخریب‌پذیر زیست توده طبیعی در بازار موجود نیست. به طوری که این مفهوم به صورت ترکیبی از مواد رزین زیست‌تخریب‌پذیر مبتنی بر زیست توده طبیعی و موادی با خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی، کاملاً جدید و نوآورانه است. از آنجا که گفته می‌شود ماده‌ای که با مواد زیست توده طبیعی ترکیب شود، دارای خاصیت ضد ویروسی است، آن‌ها حدس می‌زنند محصولات تازه توسعه‌یافته‌شان باید دارای اثر ضد ویروسی نیز باشد. آزمایش‌های دقیق باید به زودی برای تأیید این فرضیه انجام شود.

شرکت گرین ساینس الاینس، به بهبود استحکام، سختی و ویسکوزیته این محصولات تازه ساخته‌شده ادامه خواهد داد. هدف این شرکت توسعه سریع تجارت رنگ و مواد پوشش‌دهنده با اثر ضد باکتری و ضد ویروسی مبتنی بر رزین زیست‌تخریب‌پذیر زیست توده طبیعی است.

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.