شارژ باتری نانویی تنها در مدت 15 ثانیه!

شرکت اسکلتن تکنولوژیز که بر روی «سوپرباتری» تقویت‌شده با گرافن برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی کار می‌کند، استعلام بهایی به ارزش یک میلیارد یورو را با یک کارخانه سازنده خودرو امضا کرد.
شارژ باتری نانویی

گفته می‌شود استارتاپ استونیایی اسکلتن تکنولوژیز (Skeleton Technologies) در حال توسعه یک «سوپرباتری» تقویت‌شده با گرافن است که تنها در مدت 15 ثانیه شارژ می‌شود و می‌تواند صدها هزار دوره شارژ-دشارژ را بدون تخریب طی کند. همچنین گزارش شده‌است که اسکلتن به تازگی استعلام بهایی (Letter of Intent) به ارزش یک میلیارد یورو با یک تولیدکننده برجسته خودرو برای وارد کردن این فناوری به بازار امضا کرده‌است، که با توجه به گفته تاوی مادیبرک، بنیانگذار و مدیر اجرایی اسکلتن به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ این هدف محقق خواهد شد.

باتری گرافنی اسکلتن امیدوار است به پر کردن حفره‌ای که در آن باتری‌های لیتیوم-یون یا سلول‌های سوختی هیدروژن هنوز به طور کامل الزامات انرژی را برآورده نمی‌کند، کمک کند. این شرکت اعلام کرد برای تکمیل توسعه خود مشارکتی را با موسسه فناوری کارلسروهه آغاز نموده است.

خودروهای الکتریکی یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این باتری خواهند بود، زیرا زمان شارژ مجدد آهسته هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای صاحبان خودروهای برقی است. همچنین، باتری‌های لیتیوم-یون با گذشت زمان تخریب می‌شوند که این امر طول عمر آنها را محدود می‌کند. ضمانتنامه‌های ارائه شده در خودروهای الکتریکی هم گویای این مسئله است؛ رنو برای Zoe سه سال ضمانت ارائه می‌دهد، نیسان پنج سال Leaf را پوشش می‌دهد و تسلا نیز به رانندگان مدل S هشت سال گارانتی می‌دهد.

توسعه باتری‌هایی که بتواند بر برخی از این مشکلات فائق آید، برای صنعت خودرو بسیار ارزشمند خواهد بود. ابرخازن‌ها (که بدون نیاز به واکنش شیمیایی برای آزادسازی، بار را در یک میدان الکتریکی ذخیره می‌کنند) به عنوان پاسخی بالقوه در نظر گرفته شده‌اند. ابرخازن‌ها سریع شارژ می‌شوند و می‌تواند به صورت پرقدرت انرژی را به وسیله نقلیه برسانند، اما آنها یک اشکال بزرگ دارند؛ آن‌ها برای ذخیره انرژی در طولانی‌مدت مناسب نیستند، بنابراین برای سفرهای طولانی مدت استفاده چندانی ندارند.

ترکیب برخی از عناصر ابرخازن‌ها با باتری‌های لیتیوم-یون برای گرفتن بهترین نتیجه از هر دو روش جالب توجه است. مادیبرک می‌گوید: «ما به روش الکترود خشک که تسلا در حال بررسی آن است نگاه کردیم، اما تصمیم گرفتیم راه دیگری را طی کنیم. تسلا در تلاش است تا حداکثر انرژی را بدست آورد، اما ما به دنبال کارآمدترین روش برای دریافت انرژی هستیم.»

سوپرباتری ترکیبی از روش ذخیره بار خازن‌ها در میدان‌های الکتریکی با مقدار کمی واکنش شیمیایی «مرطوب» است که به باتری‌ها اجازه می‌دهد انرژی بیشتری ذخیره نمایند. مادیبرک می‌گوید این باتری برای استفاده در ترکیب با باتری‌های لیتیوم-یون و یا حتی سلول‌های سوختی هیدروژن طراحی شده‌است.

مادیبرک گفت: «ما به خودی خود یک راه حل ساده و به ظاهر جادویی یا راهکاری کامل نیستیم. شما وسایل نقلیه الکتریکی دوربرد که فقط با فناوری ما کار کند نخواهید داشت. اما ترکیب باتری لیتیوم-یون با سوپرباتری می‌تواند زمان شارژ را کاهش دهد و همچنین هزینه کلی و وزن سیستم باتری در خودرو را کاهش دهد. ما یک عنصر سازنده در توسعه یک سیستم بسیار کارآمد هستیم. تحقیقات اروپایی در زمینه ذخیره‌سازی انرژی (به ویژه در آلمان) به وضوح یکی از بهترین‌ها در جهان است. فقط توانایی ما در تجاری‌سازی آن چندان خوب نیست. اینجاست که ما وارد می‌شویم، شاید بتوانیم آن را تغییر دهیم.»