فراخوان؛ ارتقاء بهداشت روانی سالمندان

با توجه به سالخورده بودن بخش قابل توجهی از جمعیت کشور و سیر صعودی پیری جمعیت، نیازهای مختلف سالمندان و بازنشستگان روزبه‌روز متنوع‌تر می‌شود. در این راستا مرکز نوآوری صبا با حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع خلاق و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، نخستین دوره شتابدهی تیم‌های استارتاپی و نوآور با رویکرد ارتقاء زیست اجتماعی سالمندان و بازنشستگان، را برگزار می‌کند.
 بهداشت روانی سالمندان

با توجه به این موضوع که مرکز نوآوری صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشور است، این نهاد از ابتدا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، برای فعالیت تخصصی در حوزه سالمندان و بازنشستگان شروع به فعالیت کرد.

نیازهای مختلف کهنسالان به گونه‌ای است که بیشتر در حیطه صنایع خلاق و نرم جای می‌گیرد. بر این اساس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع خلاق و نرم معاونت علمی و فناوری تلاش دارد تا بیش از 1000 شرکت خلاق و تعداد پرشماری از استارتاپ‌های فعال در حوزه صنایع نرم و فرهنگی را با نیازهای این قشر از جامعه، هر چه بیشتر آشنا سازد. بر این اساس، نخستین رویداد شتابدهی ایده تیم‌های استارتاپی و نوآور با رویکرد ارتقاء زیست اجتماعی سالمندان و بازنشستگان، برای برگزاری در 16 آبان ماه سال 1399 برنامه‌ریزی شده است.

سلامت روانی و سلامت جسمی سالمندان، یکی از محورهای اصلی این نشست است. استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق، می‌توانند با عرضه محصولات و خدمات نوآورانه و مبتنی بر فناوری، به بهداشت روان و جسمی این طیف از جامعه کمک کنند. همچنین استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خلاق، فناور و تیم‌های فعال در حوزه صنایع خلاق و نرم، می‌توانند با حضور در این رویداد، ایده‌ها و محصولات و خدمات خود را در حوزه‌های، توان افزایی اجتماعی و اقتصادی و گردشگری، سرگرمی و اوقات فراغت، سالمندان و بازنشستگان عرضه کنند.

علاقه‌مندان تا روز 16 آبان فرصت دارند تا با مراجعه به سایت این مرکز نوآوری، برای ارسال ایدها و ثبت‌نام، اقدام کنند. کلیه طرح‌های ارسالی توسط یک کمیته، مورد ارزیابی قرار گرفته و برای ارائه در روز رویداد مورد غربالگری قرار می‌گیرند. تیم‌های منتخب برای ارائه هر چه بهتر کسب وکار و ایده خود، در یک دوره فشرده توانمندسازی شرکت می‌کنند، سپس تیم‌های منتخب در روز رویداد برای تجاری‌سازی کسب و کار خود در دوره شتابدهی حضور خواهند یافت.