دریافت جایزه پلاتین مَس‌چلنج توسط «گرافن کامپوزیت»

استارتاپ «گرافن کامپوزیت» برنده جایزه پلاتین مَس‌چلنج شد. این شرکت جوهر گرافنی را تولید کرده است که می‌توان از در تجهیزات حفاظتی شخصی برای از بین بردن ویروس کرونا استفاده کرد.
جایزه پلاتین مَس‌چلنج

یک استارتاپ مستقر در رودآیلند موسوم به گرافن کامپوزیت (GC; Graphene Composites)، به عنوان برنده جایزه نقدی ۷۵ هزار دلاری در مسابقات شتابدهنده مَس‌چلنج (MassChallenge) ۲۰۲۰ رودآیلند انتخاب شد. سندی چن، مدیر عامل و بنیانگذار گرافن کامپوزیت گفت: «داشتن فرصتی برای عضویت در چنین برنامه شتابدهنده جهانی معتبری برای ما بعنوان یک شرکت نوپا تجربه‌ای باورنکردنی بود. در چهار ماه گذشته دسترسی به رهبران تجاری، منابع، شرکت‌ها و انجمن‌های بسیار مجرب و نوآورانه، فرصت‌های قابل‌توجهی برای رشد و گسترش GC فراهم کرده است. ما از مَس‌چلنج بسیار سپاسگزار هستیم.»

در طول برگزاری برنامه شتابدهنده، شرکت‌های نوپا از سراسر دنیا از مشاوره تخصصی، برنامه آموزشی مناسب و منابع صنعتی برای راه‌اندازی و رشد شرکت‌های خود استفاده کردند که همگی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای انجام شد. در ماه ژوئن، مَس‌چلنج رودآیلند از ۳۰ استارتاپ از سه کشور و چهار ایالت برای شرکت در اولین شتابدهنده مجازی خود استقبال کرد و شرکت‌های نوپای برگزیده از طریق یک دوره مسابقات مستقیم و حضوری از جانب مدیران صنعت و نوآوری انجمن مَس‌چلنج معرفی شدند.

گرافن کامپوزیت می‌گوید: «GC یک شرکت مهندسی نانومواد نوآورانه مستقر در رودآیلند است که برای ایجاد محصولات تغییردهنده زندگی تلاش می‌کند و بر مبنای اخلاقیات اداره می‌شود. ما در GC، گرافن و دیگر نانومواد را با هم ترکیب می‌کنیم تا محصولات تغییردهنده زندگی که از قوی‌ترین، سبک‌ترین و سرسخت‌ترین جوهرهای ویروس‌کش و میکرب‌کش هستند را بسازیم.»

به تازگی، GC فرمولاسیون جوهر نانوذره گرافن/نقره را برای از بین بردن ویروس کرونا و اکثر ویروس‌های دیگر، از جمله آنفلوانزای A و تقریباً همه باکتری‌ها، از جمله MRSA و C. diff طراحی کرده که در انتظار ثبت پتنت است. این فرمولاسیون را می‌توان بر روی پارچه‌ها از جمله ماسک N95 و دیگر تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE) به کار برد. در حال حاضر، GC با شرکای تولیدی مانند G-form که یک تولیدکننده پیشرو در تولید وسایل ورزشی است برای تولید PPE و محصولات ورزشی ضد ویروس کرونا در ایالات متحده همکاری می‌کند.

در ماه فوریه، چن به GoLocal گفت: «GC قوی‌ترین، سبک‌ترین و مقاوم‌ترین مواد در جهان را برای تولید محصولات تغییردهنده زندگی ایجاد می‌کند.» این امر از طریق ترکیب کردن گرافن با آئروژل‌ها، سبک‌ترین و جاذب‌ترین مواد تولید شده تاکنون محقق شد. این کاربردها از زره گرفته تا هواپیما و قایق، توربین بادی و حتی محاسبات کوانتومی نامحدود هستند. چن بر این باور است که محصولی در اختیار دارد که می‌تواند انقلابی در مواد ایجاد نماید، اگر چه این فناوری هنوز در آغاز راه است. گرافن قوی‌ترین ماده در جهان است. حدوداً صد برابر قوی‌تر از فولاد است. چن افزود: «این ماده همچنین رساناترین ماده در جهان است، حدود 20 برابر رساناتر از مس است.»

مَس‌چلنج یک شبکه جهانی برای نوآوران و مبتکران است. دفتر مرکزی آن در ایالات متحده واقع شده است و هفت شعبه در سراسر جهان دارد. از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۴۰۰ فارغ التحصیل از مَس‌چلنج بیش از 6.2 میلیارد دلار بودجه دریافت کرده‌اند، این پلتفرم بیش از 3 میلیارد دلار درآمد به دست آورده و بیش از ۱۵۷ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.