تولید ترکیب گرافنی ضد ویروس و ضد قارچ

شرکت زنگرافن سولوشنز درمانی مبتنی بر گرافن را برای عفونت‌های باکتریایی و ویروسی ایجاد می‌کند.
تولید ترکیب گرافنی ضد ویروس و ضد قارچ

شرکت زنگرافن سولوشنز (ZEN graphene Solutions) اعلام کرد که یک ترکیب آنتی‌بیوتیک، ضد ویروس و ضد قارچ مبتنی بر گرافن ساخته است.

گفته می‌شود نتایج آزمایش‌های اخیر شبکه سلامت دانشگاه/بخش میکروب‌شناسی بیمارستان مانت ساینای در تورنتو نشان می‌دهد که این فرمولاسیون در انتظار ثبت اختراع، می‌تواند پیشرفت پزشکی بزرگی در درمان عوامل بیماری‌زای انسانی از جمله عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی (عامل اصلی کووید-19) و همچنین ارگانیسم‌های مقاوم در برابر دارو باشد.

گِرِگ فنتون، مدیر عامل، اظهار داشت: «این ترکیب طیف گسترده، راه‌حل جدیدی است که می‌تواند بر مدیریت بیماری‌های عفونی تأثیر بگذارد. این ترکیب این پتانسیل را دارد که به عنوان یک درمان هدفمند برای ارگانیسم‌های مقاوم در برابر چند-دارو (MDR) نیز عمل نماید. همانطور که در نتایج منتشر شده گذشته در مورد اثربخشی یک ترکیب مشابه در برابر کووید-19 نشان داده است، این درمان مبتنی بر گرافن می‌تواند در برابر عفونت‌های ویروسی اثرگذار باشد. ما در حال بررسی کاربرد آن، نه تنها در مبارزه با بیماری همه‌گیر جهانی کنونی، بلکه همچنین در برابر عوامل بیماری‌زای دیگر هستیم. بر مبنای این پیشرفت و نیاز فوری به چنین روش‌های درمانی، ما به دنبال همکاری‌های فوری با شرکای دارویی، جهت بهینه‌سازی مکانیسم‌های تحویل، به طور کلی برای هدف قرار دادن عفونت‌ها و به طور ویژه موارد رایج در دستگاه تنفسی هستیم.»

از جمله نتایج گزارش‌شده این ترکیب گرافنی؛ اثر ۹۹.۹ درصدی در برابر باکتری‌های هوازی گرم مثبت و گرم منفی، اثر ۹۹.۹ درصدی در برابر کاندیدا آلبیکانس (قارچ/مخمر) با حداقل غلظت مهاری (MIC) بسیار کم است، که منجر به استفاده بالقوه در انسان و موارد دیگر می‌شود.

زنگرافن که برای این ترکیب گرافنی، درخواست ثبت پتنت موقت داده است، خاطرنشان کرد که برای تعیین طیف کامل فعالیت در برابر سایر عوامل بیماری‌زا، آزمایش‌های بیشتری نیاز خواهد بود. در حال حاضر مطالعات سمیت سلولی در حال انجام است.

دکتر تونی مازولی، که این آزمایش‌ها را انجام می‌دهد، اظهار داشت: «به نظر می‌رسد این ترکیب گرافنی (GC)، هم در برابر باکتری‌های گرم مثبت (به عنوان مثال استرپتوکوک‌ها و استافیلوکوک‌ها) و هم گرم منفی (به عنوان مثال اشریشیا کلی، هموفیلوس آنفلوانزا، موراکسلا کاتارالیس) و همچنین مخمر معمولی (به عنوان مثال کاندیدا آلبیکانس) در غلظت‌های بسیار کم، بسیار فعال است. این نتایج امیدوارکننده است. برای تعیین طیف کامل فعالیت این GC آزمایش‌های بیشتری در برابر طیف وسیعی از گونه‌های باکتریایی لازم است.»

این شرکت در حال پیگیری توصیه‌های دکتر مازولی و انجام آزمایش‌های بیشتر بر روی این ترکیب گرافنی در انتظار ثبت پتنت موقت برای آنالیز طیف کامل فعالیت زیست‌کشی (Biocide) آن است. شرکت همچنین بر تشکیل تیمی برای پشتیبانی از این عامل جدید دارویی متمرکز شده است.

گفته می‌شود در این زمان زنگرافن هیچ گونه ادعای صریح یا ضمنی مبنی بر اینکه محصولش توانایی از بین بردن، درمان یا مهار کووید-19 (یا کروناویروس SARS-2) را دارد، مطرح نمی‌کند و باید مجوزهای بهداشت کانادا یا FDA را برای هر یک از محصولات یا راهکارهای مورد بحث دریافت نماید.