تشخیص کووید-19 در خانه با دقت بالا

با استفاده از یک نانوحسگر می‌توانید کووید-19 را هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر در منزل تشخیص دهید.
تشخیص کووید-19 در خانه با دقت بالا

یک شرکت تولیدکننده نانوحسگر مستقر در شیکر هایتس، اوهایو، یک تست شخصی (self-test) بدون نیاز به نسخه را توسعه داده است که مواد ژنتیکی کووید-19 را در بزاق تشخیص می‌دهد.

شرکت آیدنتیفای‌سنسورز بایولوژیکز (IdentifySensors Biologics) که با ارائه سهام به سرمایه‌گذاران واجد شرایط، سرمایه خود را برای توسعه افزایش می‌دهد، گفت که تست این شرکت موسوم به Check4-COVID میزان خطا مرتبط با تست‌های خانگی شیمیایی را کاهش می‌دهد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که تست Check4-COVID نیازی به نسخه، سواب بینی و یا صف انتظار ندارد. این شرکت گفته‌است که بزرگ‌ترین مزیت این تست، توانایی آن در تشخیص دقیق و زودهنگام عفونت‌های بدون علامت در سطح مولکولی است.

Check4-COVID در مراحل نهایی توسعه را در دانشگاه پوردو طی می‌کند. آیدنتیفای‌سنسورز بایولوژیکز گفت که این تست، RNA موجود در SARS-CoV-2 (همان ویروس کرونا که باعث کووید-19 می‌شود) را تشخیص می‌دهد و در عرض چند دقیقه نتایج را به گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این تست تأییدیه FDA را در اوایل سال ۲۰۲۱ دریافت نماید. هزینه یک قرائت‌گر تشخیصی قابل‌استفاده مجدد حدود ۱۳۰ دلار است. انتظار می‌رود هر کارتریج تست کووید کم‌تر از ۲۵ دلار هزینه داشته باشد.

دکتر گرگوری هامر، مدیر عامل آیدنتیفای‌سنسورز، گفت: «تست ما عفونت‌های اولیه و موارد بدون علامت را در عرض چند دقیقه و بدون مداخله بالینی تشخیص می‌دهد. این تست پیشرفت بزرگی در مدیریت پاندمی محسوب می‌شود.» این شرکت گفت که Check4-COVID در نظر دارد یک تست شخصی بدون نیاز به نسخه، کاملاً خانگی با دقتی برابر و یا فراتر از استاندارد طلا در تست‌های آزمایشگاهی انجام دهد. ریچارد کوهن، مدیر موسسه التهاب، ایمنی‌شناسی و بیماری‌های عفونی پوردو در بیانیه‌ای گفت: «این فناوری پلتفرم جدید، تست عوامل بیماری‌زا را به روشی کاملاً متفاوت از سایر تست‌های تشخیصی موجود در حال حاضر انجام می‌دهد.»

براساس بیانیه پردو، فناوری پلتفرم برای تست ویروس کرونا می‌تواند برای تشخیص آنفولانزا، زیکا، دنگی، اچ‌آی‌وی/ایدز، هپاتیت سی، بیماری لایم، اوریون، سرخک، آبله مرغان، استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) و همچنین عوامل بیماری‌زای ناشی از غذا (foodborne) تغییر یابد. این دانشگاه گفت که فناوری این تست براساس فعالیت‌های لیا استنسیو، استاد مهندسی مواد در پوردو است که شیوه تشخیص عوامل بیماری‌زا را با استفاده از تغییر مقاومت متمایز آن‌ها به مواد الکترونیکی توسعه داده است. آیدنتیفای‌سنسورز بایولوژیکز بر اساس فناوری نانوحسگر توسعه‌یافته توسط توسط شرکت مادر خود موسوم به IdentifySensors Fresh Food Enterprises، برای شناسایی فساد و عوامل بیماری‌زا در زنجیره تأمین مواد غذایی تأسیس شد.

پردو گفت که حسگرهای الکترونیکی، قرائت مواد شیمیایی را بی‌درنگ واقعی انجام می‌دهند و ایمنی مواد غذایی را نشان می‌دهند و از طریق شبکه‌های بی‌سیم و به صورت دیجیتالی منتقل می‌شوند تا زنجیره‌های تأمین غذا را بهینه نمایند. این شرکت گفت که آیدنتیفای‌سنسورز بایولوژیکز همچنین در حال توسعه کارتریج‌های تست برای عوامل بیماری‌زای دیگر، مانند آنفولانزا A و B است که می‌تواند در همان دستگاه قرائت‌گر مورد استفاده قرار گیرد.