نقشه برداری از سلول‌های باتری با استفاده از حسگر گرافنی اثر هال

شرکت پاراگراف، حسگر اثر هال مبتنی بر گرافن را برای نقشه برداری از سلول‌های باتری عرضه می‌کند.
نقشه برداری از سلول‌های باتری با استفاده از حسگر گرافنی اثر هال

شرکت پاراگراف (Paragraf) مستقر در انگلستان از تولید حسگر جدید گرافنی اثر هال (Hall-Effect) خبر داد که گفته می‌شود برای استفاده در باتری، مانند خودروی الکتریکی (EV) بسیار مناسب خواهد بود.

حسگر گرافنی اثر هال GHS01AT برای استفاده در محیط‌هایی با شدت میدان نسبتاً کم و دماهای محیط طبیعی، بهینه‌سازی شده‌است. تفکیک‌پذیری اندازه‌گیری میدان مغناطیسی نسبت به حسگرهای مغناطیسی پیچیده‌تر مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا با وجود اندازه کوچک و سهولت استفاده از حسگر هال، می‌تواند وظایف نظارتی را نیز انجام دهد که فناوری‌های مرسوم به سادگی نمی‌توانند راه‌حل موثری برای آن ارائه دهند.

حسگرهای جدید اثر هال GHS01AT به خوبی برای بازار باتری مناسب هستند و می‌توانند در آنالیز سلول باتری، در هنگام بررسی اعتبار مشتقات مختلف شیمیایی سلول باتری و فاکتورهای در حال توسعه، از ارزش بالایی برخوردار باشند. با استفاده از این حسگرهای مغناطیسی، می‌توان درک دقیق‌تر و محلی (نقطه به نقطه) نسبت به رفتار سلول باتری بدست آورد.

با توجه به پارامترهای عملکردی که GHS01AT ارائه می‌دهد، می‌توان نقشه‌برداری دقیقی از چگالی جریان (مقاومت داخلی سلول محلی) در زمان واقعی با هر گونه تغییر در موقعیت‌های مختلف سلول در طول چرخه‌های شارژ / تخلیه مکرر بدست آورد. در صورت بوجود آمدن نقاط داغ، نقشه‌برداری محلی از مقاومت داخلی سلول در این مناطق می‌تواند دید کلی در زمینه فرآیندهای فیزیکی که منجر به شکل‌گیری آن‌ها می‌شود، فراهم نماید.

این امر ممکن است علائم هشداردهنده اولیه را نشان دهد که می‌تواند در حین خدمات کنترل شود و یا در هنگام کنترل کیفیت مورد بررسی قرار گیرد. حتی ممکن است اطلاعات مورد نیاز برای کمک به توسعه شیمی باتری و مفاهیم طراحی را فراهم کند که به طور کلی از خطر خرابی احتمالی یا فرار گرمایی محافظت می‌کند.

علاوه بر این، حسگرها می‌توانند برای اندازه‌گیری فلو جریان در داخل و خارج از سلول‌ها مورد استفاده قرار گیرند. این روش، روشی غیر مستقیم برای اندازه‌گیری داده‌های میدان مغناطیسی بی درنگ (جریان) است، بنابراین یکی از مزایای آن این است که خود سلول باتری و زبانه‌ها/شینه‌ها از سلول‌ها تغذیه می‌شوند و در طول تست خراب نمی‌شوند.

با استفاده از گرافن تک لایه (فقط ۰.۳۴ نانومتر)، GHS01AT تحت‌تاثیر حضور میدان‌های الکترومغناطیسی سرگردان در داخل صفحه که به شدت بر دقت مکانیزم‌های سنجش جایگزین تأثیر می‌گذارد، قرار نمی‌گیرد. مساحت دربرگیرنده کوچک نیز امکان تفکیک‌پذیری فضایی خوب را فراهم می‌آورد.

دکتر سایمون توماس، مدیرعامل پاراگراف اظهار داشت: «با افزایش تقاضا برای گسترش محدوده و تسریع زمان‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی، تولیدکنندگان باتری برای تولید محصولاتی با عملکرد بالاتر تحت فشار شدید هستند. این امر به کوچک‌تر و سبک‌تر شدن همراه با افزایش چگالی توان و پاسخگویی شارژ سریع‌تر نیاز دارد. برای انجام این کار، آن‌ها باید به داده‌های تست بهتری برای آنالیز دسترسی داشته باشند. به لطف GHS01AT ما، اکنون آن‌ها فناوری لازم برای چنین آنالیزی را در اختیار دارند.»

توماس افزود: «این دستگاه جدید به سادگی، بهتر از آنچه در حال حاضر از نظر میدان مغناطیسی و وضوح فضایی وجود دارد، عمل می‌کند. این به این معنی است که برای اولین بار، سازندگان باتری می‌توانند مجموعه داده‌های کاملی راجع به ساختار داخلی محصولات خود از لحاظ چگالی جریان گردآوری کنند. با پیاده‌سازی تجهیزات تست شامل حسگرهای GHS01AT، آن‌ها می‌توانند عملکرد طولانی مدت و ایمنی بسته‌های باتری تولید شده را تضمین نمایند.»