جذب سرمایه برای آزمایش ایمپلنت‌های مغزی مبتنی بر گرافن

استارتاپ اسپانیایی اینبرین نروالکترونیکس، ۱۴ میلیون یورو برای آزمایش الکترودهای گرافن قابل کاشت خود بر روی بیماران مبتلا به بیماری صرع، پارکینسون و سایر اختلالات عصبی، جمع‌آوری کرده است.
جذب سرمایه برای آزمایش ایمپلنت‌های مغزی مبتنی بر گرافن

استارتاپ اسپانیایی اینبرین نروالکترونیکس (INBRAIN Neuroelectronics)، ۱۴.۳۵ میلیون یورو برای آزمایش فناوری ایمپلنت مغزی مبتنی بر گرافن خود بر روی انسان جمع‌آوری کرده است.

این شرکت یکی از استارت‌آپ‌های انشعاب یافته از برنامه پرچمدار گرافن (Graphene Flagship) است که با موسسه علوم نانو و فناوری نانو کاتالان (ICN2) و ICREA اسپانیا همکاری می‌کند. این شرکت برای تفسیر سیگنال‌های مغزی و ایجاد پاسخ درمانی سازگار با شرایط بالینی خاص هر بیمار، سیستم‌های هوشمند مغری قابل‌کاشت بی‌سیم و کوچک طراحی می‌کند. این ایمپلنت‌ها از یک الکترود گرافنی در مقیاس نانو با قابلیت دستیابی به تفکیک‌پذیری تک نورونی استفاده می‌کند.

سینزیا اسپیناتو، توسعه‌دهنده کسب‌وکار پرچمدار گرافن در کاربردهای پزشکی، گفت: «اینبرین که از پرچمدار گرافن انشعاب یافته است، در زمینه دستگاه‌های قابل کاشت مغزی مبتنی بر گرافن پیشگام است و امیدوارم که این موفقیت باعث افزایش علاقه سهام‌داران جدید و شرکت‌ها به فرصت‌های ارائه شده توسط گرافن در حوزه مراقبت‌های بهداشتی شود. من به یاد می‌آورم که وقتی اینبرین متولد شد، چگونه در زمانی کوتاه، به شدت رشد کرد و از یک فناوری آزمایشگاهی به یک محصول تبدیل شد که این امر نقطه عطف برجسته‌ای است. این سرمایه‌گذاری برای سرعت بخشیدن به توسعه دستگاه‌های پزشکی مبتنی بر گرافن بسیار حیاتی بود و این فناوری خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رود بر روی بیماران آزمایش خواهد شد.».

طبق پژوهشی که توسط انجمن مغز اروپا در سال ۲۰۱۰ انجام شد، هزینه اختلالات مغزی تنها در اروپا حدود ۸۰۰ میلیارد یورو در سال است و بیش از یک سوم جمعیت درگیر آن هستند. حدود ۳۰ درصد بیماران مبتلا به بیماری عصبی در برابر درمان دارویی مقاوم هستند و درمان موثری ندارند. شیوع بالای بیماری‌های مربوط به مغز در سراسر جهان، و هزینه‌های اجتماعی هنگفت آن، سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه تحقیقات اساسی در این حوزه را با هدف توسعه ابزارهای درمانی و تشخیصی جدید و کارآمدتر، می‌طلبد. هم اکنون شرکت‌هایی مانند بایواینداکشن (Bioinduction) در انگلستان در حال توسعه فناوری ایمپلنت‌های مغزی هستند.

رابط‌های مغز موجود بر اساس فلزاتی از قبیل پلاتین و ایریدیم ساخته شده‌اند که از از نظر کوچک‌سازی و تفکیک‌پذیری سیگنال محدودیت‌های قابل‌توجهی دارند و بنابراین عوارض جانبی عمده‌ای ایجاد می‌کنند. به همین دلیل، در بیماران داوطلب نرخ عدم پذیرش ۵۰ درصدی وجود دارد. استفاده از گرافن بر محدودیت‌های فعلی رابط‌های عصبی مبتنی بر فلز غلبه می‌کند.

این ایمپلنت از یادگیری ماشین مغز ویژه هر بیمار استفاده کرده و پاسخ‌های سازگار را ایجاد می‌کند. استفاده از مدیریت کلان‌داده (Big data) امکان پایش از راه دور ابزار و پردازش داده‌ها را فراهم می‌کند.

کری هجلت مسئول نوآوری پرچمدار گرافن گفت: «این سرمایه‌گذاری اساسی، نشان‌دهنده علاقه روزافزون و فرصت‌های توسعه برای بهره‌برداری از گرافن و مواد چند لایه‌ای در حوزه زیست‌پزشکی است. گرافن به دلیل خواص منحصر به فرد خود، پتانسیل تغییر این حوزه کاربردی را دارد. پرچمدار گرافن کاربردهای زیست‌پزشکی را به عنوان کانون تمرکز برای تجاری‌سازی انتخاب کرده‌است و همچنان به حمایت از تلاش‌ها برای ترویج نوآوری‌های جدید ادامه می‌دهد.»