چالش نوآوری ساخت غشای نانوساختار تبادل کاتیون

شرکت آتیه پردازان شریف، با همکاری شبکه تبادل فناوری، چالش نوآوری با موضوع «ساخت غشای نانوساختار تبادل کاتیون» را برگزار می‌کند.
چالش نوآوری؛ ساخت غشای نانوساختار تبادل کاتیون

یکی از مهم‌ترین قطعات در پیل‌های سوختی، پیل‌های الکترولیز و ژنراتورهای هیدروژن، «غشاء تبادل یونی» است. امروزه رایج‌ترین استفاده صنعتی این نوع غشاء، در پیل‌های الکترولیز آب نمک برای تولید گاز کلر است. غشای تبادل یونی در این فرآیند نقش محوری دارد و خاصیت تراوایی آن برای یون سدیم، امکان جداسازی گاز کلر را فراهم می‌سازد. در حال حاضر با وجود مصرف بالای این غشاء در داخل کشور در صنعت پتروشیمی و واحد کلر آلکالی، تأمین آن از طریق واردات انجام می‌پذیرد. از این رو تولید این محصول در داخل کشور جهت جلوگیری از خروج ارز و رفع مشکالت واردات به دلیل موانع تحریمی، بسیار حائز اهمیت است.

غشای تبادل کاتیون نیاز مبرم و مداوم صنایع پتروشیمی محسوب می‌شود و از سویی دیگر نمونه نفیون آن با دشواری فراوان از طریق واردات تأمین می‌شود. لذا هدف اصلی چالش‌های فناوری و نوآوری (innoten)، شناسایی و ارزیابی طرح‌های نوآورانه و همچنین ساخت نمونه محصول جهت به‌کارگیری فناوری نانو برای تولید این غشای پلیمری در داخل کشور است. از این رو در مرحله اول، ارائه طرح مفهومی و در مرحله دوم ساخت نمونه غشای پلیمری با عملکرد مناسب و رعایت مالحظات فنی ذکر شده، از ارکان این چالش است.

از تمامی علاقمندان اعم از شرکت‌های فناور، دانشجویان، پژوهشگران و... دعوت می‌شود برای رفع مساله مطرح شده در این فراخوان شرکت نمایند. بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن)، شرکت‌کنندگان تا تاریخ 21 خردادماه 1400 فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند. پس از اتمام مهلت دریافت طرح‌ها و غربال اولیه آن‌ها، داوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت.

برگزیدگان مرحله نخست، فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، نمونه‌ای آزمایشگاهی از طرح خود را مطابق با ملاحظات فنی چالش بسازند. در این مرحله شرکت‌کنندگان به‌صورت گام‌به‌گام، پیشرفت طرح خود را گزارش می‌دهند و بر اساس آن، از 7.5 میلیون تومان گرنت تولید نمونه محصول و 7.5 میلیون تومان گرنت آزمایشگاهی بهره‌مند می‌شوند. 13 میلیون تومان جایزه نقدی برای تیم اول و 10 میلیون تومان جایزه نقدی برای تیم دوم در نظر گرفته شده است. تیم‌های برگزیده نیز می‌توانند در پایان از حمایت‌های شبکه تبادل فناوری جهت تجاری‌سازی طرح بهره شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) می‌توانند به نشانی http://innoten.ir/ مراجعه کنند.

 

درباره متقاضی

شرکت آتیه پردازان شریف از شرکت‌های دانش بنیان نوع اول تولیدی معاونت علمی ریاست جمهوری است که در حال حاضر بالغ بر 350 نفر از نخبگان کشور در آن مشغول به فعالیت هستند. این شرکت در زمینه تولید تجهیزات مربوط به صنایع نفت و گاز فعالیت دارد. یکی از مهم‌ترین تجهیزات تولید شده و پر کاربرد در صنایع نفتی تولید شده در شرکت، دستگاه الکتروکلرینیشن است. الکتروکلرینیشن فرآیندی است که در آن با استفاده از عبور یک جریان الکتریکی در آب دریا یا هر نوع محلول نمکی، سدیم هیپوکلریت تولید می‌گردد. قلب این دستگاه الکترودهای به کار رفته در آن است.

در شرکت آتیه پردازان شریف تمام مراحل ساخت از پوشش‌دهی آندها و کاتدها، تست‌های فنی و کنترل کیفیت تا تکمیل و ساخت نمونه نهایی و رساندن غلظت محصول نهایی به حد مطلوب انجام می‌شود. آندهای ساخته شده بر پایه فناوری MMO با نمونه‌های خارجی این محصول مقایسه شده است و عملکرد مطلوب آن به اثبات رسیده است.

این شرکت توانسته است بخش مهمی از نیاز کشور را در حوزه تولید آب ژاول در محل برای صنایع مختلف تأمین کند و در حال حاضر پروژهش‌های مختلفی در این حوزه تکمیل و به صنایع مختلف تحویل دهد.

 

منبع مطلب
فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) با هدف ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آنها به پروژه‌هایی موفق، فراخوان سرمایه‌گذا...