توسعه راه‌کاری مبتنی بر فناوری نانو برای استخراج لیتیوم

شرکت لیتوس راه‌کاری مبتنی بر فناوری نانو برای استخراج لیتیوم توسعه داده است که نسبت به روش‌های مرسوم عملکرد و گزینش‌پذیری بالایی دارد.
توسعه راه‌کاری مبتنی بر فناوری نانو برای استخراج لیتیوم

شرکت لیتوس (Litus) از عرضه راه‌کاری برای استخراج لیتیوم موسوم به LiNC خبر داد. این فناوری در انتظار ثبت اختراع، در ابتدا در دانشگاه کلگری آلبرتا در کانادا توسعه‌یافت.

در یک بیانیه مطبوعاتی، این شرکت گفت که مواد کامپوزیت مبتنی بر فناوری نانو استفاده شده در LiNC با وجود غلظت‌های بالای یون‌های رقیب مانند سدیم، منیزیم و کلسیم، میل ترکیبی یونی و گزینش‌پذیری بسیار قوی نسبت به لیتیوم دارند.

در گزارش مختصر رسانه‌ای آمده است: «در حالی که مواد با میل ترکیبی بالا به طور کلی بسیار شکننده و آسیب‌پذیر هستند، لیتوس موادی را توسعه داده‌است که قادرند به صورت منحصر به فردی ترکیب شده و راندمان بالا و دوام مورد نیاز برای کاربردهای صنعتی مؤثر و مقیاس‌پذیر را فراهم کنند. عملکرد و گزینش‌پذیری بالای LiNC منجر به راه‌کاری شده‌است که می‌تواند در یک مرحله، مقدار بیشتری از آنچه فناوری‌های رقیب با انجام چندین مرحله و صرف انرژی و مواد شیمیایی به دست می‌آید، استخراج کند.»

به گفته لیتوس، فناوری آن قادر است به طور مؤثر و پایدار و بیش از روش‌های مشابه لیتیوم را از منابع شورابه استخراج کند.

در بیانیه این شرکت آمده‌است: «تقاضا برای لیتیوم به سرعت در حال افزایش است، روش‌ها و فناوری‌های تولید فعلی نمی‌تواند به سادگی این نیاز را برآورده کند. شرکت‌های استخراج معدن از طریق استفاده از LiNC این فرصت را خواهند داشت تا نه تنها ذخایر و تولید دارایی‌های موجود خود را افزایش دهند، بلکه می‌توانند منابع جدیدی از لیتیوم را در دسترس قرار دهند که استخراج آن با فناوری‌های پیشین استخراج از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و یا از نظر زیست‌محیطی بسیار حساس هست تا بتواند عملی شود.»