استفاده از نانولوله کربنی برای دستیابی به بهترین فیلم رسانای شفاف

شرکت کاناتو با استفاده از نانولوله کربنی به بهترین عملکرد در الکترونیک-نوری دست یافته است.
استفاده از نانولوله کربنی برای دستیابی به بهترین فیلم رسانای شفاف

شرکت فنلاندی نانومواد کربنی کاناتو (Canatu) فاش کرد که این شرکت عملکرد فیلم رسانای شفاف خود موسوم به کربن نانوبود (CNB; Carbon NanoBud) را بیش از دو برابر افزایش داده است.

در نتیجه یک برنامه تحقیق و توسعه چند ساله، این شرکت ادعا می‌کند که بهترین مقاومت ورق صنعتی را نسبت به شفافیت نوری که تا به حال در فیلم‌های نانولوله کربنی (CNT) دیده شده‌است، ایجاد کرده‌است.

کربن نانوبود این شرکت با مقاومت ورقه‌ای Ω/sq ۳۵ در ۹۰ درصد مقدار عبور (transmittance) قادر به ارائه ماده‌ای با عملکرد بالا برای گرم‌کن ADAS و کاربردهای‌های خازن انعطاف‌پذیر لمسی است که به رسانایی الکتریکی بالا و شفافیت نوری زیاد نیاز دارند. این فیلم با ویژگی مه گونی (haze) بسیار پایین و انعکاس کم، می‌تواند به صورت هر فرم سه‌بعدی شکل بگیرد، بنابراین آزادی طراحی بسیار بیشتری را ممکن می‌سازد.

شیگئو مارویاما استاد برجسته مهندسی مکانیک دانشگاه توکیو گفت: «پیشرفت‌ها در سنتز و تولید مقیاس‌پذیر برای بکارگیری انبوه CNT ها حیاتی هستند. در کاربردهای رسانای شفاف، هر دو ویژگی‌نوری و الکتریکی، مهم‌ترین عوامل رقابت‌پذیری هستند. کاناتو رکورد جهانی جدیدی برای مقدار عبور و رسانایی الکتریکی فیلم نازک CNT تولید شده در مقیاس تجاری به ثبت رسانده است.»

جوها کوکونن، مدیرعامل کاناتو، اضافه کرد: «این یک پیشرفت فنی قابل‌توجه است و رقابت‌پذیری ما را تقویت می‌کند و در حالی که اساس محکمی برای توسعه آینده CNB تعیین می‌کند، کاربردهای بالقوه را برای CNB گسترش می‌دهد.»

افزایش رسانایی الکتریکی بدون آسیب رساندن به مقدار عبور یا افزایش هزینه، چالش اصلی فیلم‌های رسانای شفاف است. محدودیت‌ها را می‌توان با بهینه‌سازی عوامل اصلی مؤثر بر خصوصیات و عملکرد شبکه CNT، از قبیل ابعاد لوله منفرد CNT، بسته‌های لوله، کایرالیتی لوله، پراکندگی تعداد دیواره CNT و از بین بردن آلودگی و نقص در ساختارهای CNT برطرف کرد.

هیکی هینارو، مدیر ارشد مهندسی، توضیح داد: «تیم ما دارای تخصص عمیق در حوزه نانوفناوری است که طی سال‌ها تحقیق و توسعه سیستمی بدست آمده است. این امر به ما اجازه می‌دهد تا همه جنبه‌های فرآیند سنتز CNB را کنترل کنیم. ما قادر به ایجاد لوله‌های طویل‌تر تک یا چند جداره هستیم که بسیار شفاف هستند، در نتیجه می‌توانیم شبکه‌های CNB بسیار نازک، مستحکم و شفاف را ایجاد نماییم.»

نصب راکتور جدیدی برای تولید گرافن اکسید

نصب راکتور جدیدی برای تولید گرافن اکسید

شرکت جی 6. متریالز یک راکتور جدید برای تولید گرافن اکسید در مقیاس آزمایشی نصب کرد.