نانومحصول ایرانی؛ فرش دستبافت آنتی‌باکتریال

شرکت فرش یادگار کهن جی با استفاده از نخ‌های حاوی نانوذرات نقره فرش‌های دستباف با خواص آنتی‌باکتریال تولید کرده است. خواص آنتی‌باکتریال، ممانعت از بو گرفتگی در محیط‌های مرطوب و دوام بالا از جمله این ویژگی‌های فرش‌های دستباف این شرکت است.
نانومحصول ایرانی؛ فرش دستبافت آنتی‌باکتریال

استفاده از فرش به عنوان یکی از وسایل کاربردی-زینتی در کشور، از دیرباز در فرهنگ و سنت ما نهادینه شده و سال‌هاست که استفاده از فرش، یکی از نیازهای ضروری زندگی شمرده می‌شود. مواردی همچون طرح و نقش، متراژ، رنگ، تراکم و شانه به عنوان معیارهای عمومی خریداران برای انتخاب فرش است. اما امروزه با رشد شهرنشینی و بروز بیماری‌ها و حساسیت‌های چشمی، پوستی و تنفسی و نقش مهم فرش در شیوع برخی از حساسیت‌های پوستی و تنفسی (ناشی از تماس مستقیم مصرف‌کننده با نخ خاب فرش و پرز)، پرداختن به معیارهای جدیدتر در انتخاب فرش همچون سالم بودن فرش‌های انتخابی و تأثیر آن بر سطح سلامتی خانواده‌ها، بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

با ظهور نسل جدیدی از فرش‌ها که مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته‌ای همچون نانو تکنولوژی تولید و عرضه می‌شوند، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه در دستور کار قرار گرفته و خرید و استفاده از فرش‌های آنتی‌باکتریال، دارای تاثیری بسزایی در اطمینان خاطر بیشتر در خرید فرش، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش سطح سلامت در خانه و خانواده و در پی آن جامعه، است.

استفاده از فرش‌های آنتی‌باکتریال به دلیل برخورداری از خواص مهمی چون ضد قارچ، ضد بو و ضد حساسیت بودن، برای بیماران و افراد دارای حساسیت‌های پوستی، چشمی و تنفسی بسیار مفید بوده و همچنین به دلیل تماس مستمر کودکان و افراد خانواده با فرش، سطح سلامتی افراد، خانه و خانواده‌ها را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد.

میکروب‌ها، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها مانند کورینه باکتریوم گزروزیس، از دلایل اصلی ایجاد بیماری‌ها، عفونت‌ها و ایجاد بوی بد هستند. لذا استفاده از مواد ضدعفونی کننده که منجر به کاهش فعالیت این موجودات می‌شود، می‌تواند حائز اهمیت باشد.

در این میان فعالیت ضدمیکروبی نقره به اثبات رسیده و در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. شرکت فرش یادگار کهن جی با هدف جلوگیری از بو گرفتن فرش در اثر تماس عرق بدن با سطح آن در مراکز پر رفت و آمد مانند مساجد و نواحی مسکونی فرش دستبافت آنتی‌باکتریال حاوی نانو ذرات نقره تولید کرده است.

نوع فناوری به کار رفته در این نخ‌ها به شکلی است که نانوذرات از آن جدا نمی‌شود، بنابراین با شستشو، تاکردن فرش، تکان دادن فرش و جارو کردن آن، نانوذرات جدا نشده و خواص فرش دستخوش تغییر نمی‌شود. این محصول علاوه بر دریافت گواهینامه نانو مقیاس از ستاد فناوری نانو، توانسته تأییدیه بهداشتی از وزارت بهداشت را نیز دریافت کند.

 

چرا از این محصول استفاده کنیم؟

  • ثبات بالای مواد آنتی باکتریال بر روی فرش دستباف از جنس پلی آمید، و نخ ابریشم
  • جلوگیری از بوگرفتگی فرش
  • قیمت مناسب
  • ممانعت از رشد باکتری‌هایی گرم مثبت و گرم منفی

 

منبع مطلب