همکاری برای توسعه دستگاه گرافنی تشخیص کووید-19

شرکت هایدال اعلام کرد که به دنبال تفاهم‌نامه‌ای که در 11 نوامبر 2020 امضا شد، اکنون با توجه به اجرای تعهدات پرومک تحت چارچوب میکروبیولوژی ملی بهداشت عمومی انگلستان (PHE) یک توافقنامه همکاری را با شرکت پرومک به امضا رساند.
همکاری برای توسعه دستگاه گرافنی تشخیص کووید-19

در راستای اهداف دولت بریتانیا برای انجام تست‌های سریع در مبارزه با کووید-19، بهداشت عمومی انگلستان ("PHE") چارچوب جدید میکروبیولوژی ملی را در نوامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد. در این چارچوب چهار قسمت مجزا وجود داشت و شرکت پرومک (ProMake) برای Lot 2 و Lot 4 مناقصه داد.

Lot 2 شامل توسعه کالاها و خدمات به طور عمده برای تحقیق و توسعه، آزمایش و مطالعه بود. PHE در ۲۳ آوریل سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که پرومک یکی از ۶۹ شرکت برنده مناقصه موفق بوده‌است. پرومک قرار است نمونه اولیه دستگاه تست BioPod خود را توسعه دهد تا نتیجه آزمایش فوری PCR را برای کووید-19 و سایر بیماری‌ها ارائه دهد. این دستگاه چند منظوره از گرافن و دیگر مواد نانو در سیستم تست الکترونیکی خود استفاده خواهد کرد.

هدف Lot 4 این بود که اطمینان حاصل کند خدمات تست به صورت باکیفیت، ایمن و سازگار ارائه می‌شود که می‌تواند به طور مؤثر و کارآمد برای حمایت از خدمات بالینی گسترده‌تر استفاده شود.

PHE در ۲۱ آوریل سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که پرومک با دستگاه تست prevent یکی از ۵۰ شرکت برنده مناقصه بوده‌است که به کاربران اجازه می‌دهد تا در یک واحد نمونه‌گیری که در داخل محفظه تست قرار دارد، بازدم را انجام دهند. نمونه اولیه دستگاه، سطح بالاتری از بار ویروسی را جمع‌آوری می‌کند، نسبت به روش‌های تست اصلی کم‌تر تهاجمی است و زمان و هزینه تست آزمایشگاهی بالینی را کاهش می‌دهد.

قرارداد همکاری به این صورت است که شرکت هایدال (Haydale) به عنوان تأمین‌کننده انحصاری گرافن و دیگر مواد نانو مورد نیاز برای عملکرد مؤثر دستگاه Lot 2 BioPod است و مسئولیت هایدال را برای تولید چندین عنصر از دستگاه تست Lot 4 PreVent مشخص می‌کند. هیئت مدیره هایدال ارائه هرگونه اطلاعات بیشتر در مورد زمان یا ارزش این همکاری را زودرس می‌داند، اما پیش‌بینی می‌کند در طی ماه‌های آینده بتواند به‌روزرسانی دقیق‌تری را ارائه دهد.

گوین لگوت، یکی از بنیان‌گذاران پرومک گفت: «ما با هایدال بر روی چند پروژه کار می‌کنیم. ما توصیه‌های فنی و تجربه مدیریت پروژه آن‌ها را ارج می‌نهیم و آن‌ها یک شریک حیاتی در کنسرسیوم‌هایی هستند که ما برای ارائه این پروژه‌های مهیج گردآوری کرده‌ایم.»

کیت برادبنت، مدیرعامل هایدال، گفت: «همکاری با متفکران مبتکری چون جیسون و گاوین یک امتیاز بوده است. فرصتی برای کمک به مبارزه با کووید-19 فرصتی است که ما مشتاق مشارکت در آن هستیم.»