نانومحصول ایرانی؛ نسوز جرم ریختنی پاتروکست

گروه پاترون نسوز جرم ریختنی حاوی نانوذرات را جهت بهبود استحکام فشاری در گریدهای مختلف، متناسب با نیاز فولادسازان طراحی و تولید میکند.
نانومحصول ایرانی؛ نسوز جرم ریختنی پاتروکست

مواد نسوز ریختنی گروهی از مواد مقاوم در برابر حرارت هستند که امروزه به دلیل خواصی همچون نصب راحت و سریع، امکان اجرا در ضخامت کمتر، و امکان تعمیر به صورت موضعی و حتی در حالت گرم، توجه بیشتری را در مقایسه با آجرهای نسوز به خود معطوف کرده‌اند.

این نسوزها معمولاً شامل خاک‌های سیلیسی، خاک‌های اسپینل، جرم روکش تاندیش و یا جرم‌های آلومینایی هستند و در کوره‌های القایی، پاتیل‌ها و تاندیش‌ها، به کار می‌روند. نسوزهای ریختنی یک پیش مخلوط شامل دانه‌های نسوز، زمینه، چسباننده‌ها (بایندرها) و مواد کمکی هستند.

در زمان نصب، این مواد با مایعی (معمولاً آب) مخلوط شده و با لرزش در یک نگهدارنده مشخص (سیستم‌های انکراژ) ریخته می‌شوند تا یک قطعه نسوز را ایجاد کنند. در ساخت نسوزهای ریختنی از بایندرهای مختلفی از جمله بایندرهای کلوئیدی استفاده می‌شود. بایندرهای کلوئیدی در مرحله سفت شدن (setting process) با دیگر ذرات دیرگداز ترکیب می‌شود و ذرات کلویید با یکدیگر به شکل زنجیره‌هایی متصل می‌شوند که به این فرآیند انعقاد (Gelation) گفته می‌شود و عامل اصلی اولیه در استحکام یک سیستم سرامیکی به حساب می‌آید. سوسپانسیون‌های کلوییدی سیلیکا معمولاً بوسیله دافعه الکترواستاتیکی که بین ذرات وجود دارد، پایدار باقی می‌مانند.

وجود ذرات در ابعاد نانومتری در کلوئید مورد استفاده در نسوزهای ریختنی موجب تسریع فرایند انعقاد و افزایش استحکام نسوز می‌شود.

گروه پاترون نسوز جرم ریختنی حاوی نانوذرات را طراحی و تولید کرده است که به عنوان جایگزین کست‌های ریختنی در کارخانجات فولادی، صنایع سیمان و پتروشیمی استفاده می‌شود و استفاده از نانوذرات در آن موجب افزایش چشمگیر استحکام فشاری سرد شده است.

 

چرا از این محصول استفاده کنیم؟

  • قیمت مناسب
  • مقاومت فشاری سرد بسیار بالا
  • تحمل دما از 1400 تا 1850 درجه سانتی گراد
  • حاوی نانوذرات با ابعاد کمتر از 50 نانومتر
     

درباره گروه پات روشان نیکتا

گروه پاترون در آذر ماه ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت در سال ۱۳۹۴ در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت. گروه پاترون در زمینه تولید مواد مصرفی کارخانجات فولادسازی از جمله جرم‌های ریختنی و عایق، پودر قالب ریخته‌گری، پودر ایزوترم، ماسه مجرا و ملات کرومیتی و نیز تأمین مواد مصرفی کارخانجات فولادسازی از جمله نسوزهای سیستم اسلاید گیت، فرو آلیاژها، لوله لنس و تیوب مسی فعالیت دارد.

منبع مطلب