رنانومالزیا پیشرو در تجاری‌سازی فناوری نانو

نانومالزیا دو طرح برای توسعه تجاری‌سازی فناوری نانو راه‌اندازی می‌کند.
نانومالزیا پیشرو در تجاری‌سازی فناوری نانو

نانومالزیا (NMB; NanoMalaysia Bhd) برنامه‌های REVOLUTIoNT و Hydrogen EcoNanoMy را برای تجاری‌سازی فناوری نانو راه‌اندازی می‌کند. REVOLUTIoNT مالکیت معنوی راهکارهای محصولات و سیستم‌ها را تسهیل و تجاری خواهد کرد، در حالی که Hydrogen EcoNanoMy از فناوری هیدروژن تولید شده توسط نانومالزیا برای ایجاد یک اکوسیستم ملی صنعتی هیدروژن برای بخش انرژی استفاده می‌کند.

این شرکت در پایان دهمین سال فعالیت خود در زمینه پیشبرد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) مبتنی بر فناوری نانو به سمت تجاری‌سازی، هنوز هم نقش دیگری را در جایگاه خود به عنوان یکی از نهادهای اجرایی برای بخش‌های کلیدی سیاست ملی IR4 که به تازگی معرفی شده است، مانند مواد و فناوری‌های پیشرفته، اینترنت نانو-اشیاء، بلاکچین و هوش مصنوعی برعهده دارد.

داتوک احمد آمزاد محمد هاشم، معاون وزیر علوم، فناوری و نوآوری گفت: «نقش NMB در سیاست ملی IR4 در نزدیک شدن مالزی به آرمان‌های سیاست ملی علم، فناوری و نوآوری 2021-2030 برای تبدیل شدن به یک کشور با تکنولوژی بالا تا سال 2030 نقش اساسی دارد. پیش‌بینی می‌شود، IR4 با بهره‌گیری از فناوری نانو به عنوان یکی از ستون‌های اصلی فناوری، تا سال 2030 بهره‌وری همه بخش‌ها را تا 30 درصد افزایش دهد و به ارتقای نیروی کار ماهر در کشور و همچنین تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر کمک کند.»

از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، نانومالزیا ۵۲ پروژه توسعه محصول، ۴۱ پروژه افزایش مقیاس و ترکیبی از 22 سرمایه‌گذاری مشترک و شرکت‌های نوپا را پشتیبانی و ایجاد کرد. همچنین 55 مالکیت معنوی را با موفقیت توسعه داد، ۲۵ پتنت، ۱۷ حق کپی‌رایت، چهار اسرار تجاری، پنج نماد بازرگانی و چهار نوآوری کاربردی در MyIPO و تجاری‌سازی ۱۶۶ محصول ثبت شده‌اند.

علاوه بر این، NanoVerify Sdn Bhd، یک شرکت کاملاً متعلق به NanoMalaysia، 118 محصول را از طریق NANOVerify، اولین و تنها برنامه صدور گواهینامه نانو مالزی با تشخیص و پذیرش انجمن صنایع نانو تایوان تأیید کرد.

برای گسترش بیشتر SME های مالزی در عرصه فناوری جهانی، نانومالزیا به تازگی دو توافقنامه را با 10000StartupsIndia و مرکز تحقیقات و کاربردهای فناوری نانو دانشگاه سابانچی مستقر در ترکیه با هدف افزایش SME های مالزی و تسهیل پذیرش راهکارهای رقابتی فناوری نانو از طریق برنامه‌های انتقال فناوری با SME های هند و اروپای شرقی و SME های کوچک امضا کرده‌است. مشارکت‌های دیگری که در سال‌های گذشته با اهداف مشابه شامل NanoNextNL (هلند)، NanoCanada، Nanopolis (چین) و مرکز فناوری نانو اندونزی نیز به امضا رسیده است.

برآورد شده است که 2373 فرصت شغلی مستقیم و 11865 غیر مستقیم با ارزش بالا و همچنین مشارکت 3.6 رینگیت مالزی به صورت مستقیم و 18 میلیارد رینگیت مالزی به صورت درآمد ناخالص ملی بالقوه غیر مستقیم (GNI) طی پنج سال آینده توسط این صنعت ایجاد خواهد شد.

نانومالزیا قصد دارد موقعیت خود را به عنوان تولیدکننده فناوری در راستای ارائه راهکارهای تجدیدپذیر توسعه‌یافته محلی و فناوری‌های اجزای خودروهای برقی در مالزی به رهبری National Energy Storage Technology Initiative تثبیت کند. همین طور پیاده‌سازی برنامه Hydrogen EcoNanoMY؛ و توسعه نقشه راه اقتصاد و فناوری هیدروژن که توسط پروژه برجسته Hydrogen Paired Electric Racecar پشتیبانی می‌شود نشان‌دهنده سیستم ذخیره‌سازی انرژی هیبریدی بر روی راکتور هیدروژنی سلول سوخت-راکتور گرافنی ابرخازن- لیتیوم یون است.