قطع مؤثر خونریزی؛ زخم‌ها با این محصول ایرانی عفونت نمی‌کند

متخصصان کشور یکی از نیازهای حوزه پزشکی را رفع کردند. این محصول ایران‌ساخت ویژگی‌های منحصربه فردی در مقایسه با نمونه‌های خارجی خود دارد.
قطع مؤثر خونریزی؛ زخم‌ها با این محصول ایرانی عفونت نمی‌کند

«نانوهم» نام این محصول است. نانوکامپوزیتی نوین و قدرتمند با قابلیت قطع مؤثر خونریزی. برای تولید این محصول ایران‌ساخت متخصصان کشور از حوزه‌های زیست فناوری و نانو گرد هم آمدند. توانمندی و تخصص خود را به اشتراک گذاشتند و در نهایت نیاز کشور به این محصول پیشرفته را رفع کردند.

ماده اصلی پانسمان یک قطعه پپتیدی است، که یک جزء زیستی به حساب می‌آید. از فناوری نانو نیز برای ساخت نانوفایبرهایی از پپتید طراحی شده، استفاده شده است.

محصولات بندآورنده خونریزی به عنوان یکی از ملزومات پزشکی پر مصرف، بازار منحصر به فردی را در ایران به خود اختصاص داده است، بطوریکه بسیاری از شرکت خارجی این بازار را هدف قرار دادند.

این در حالی است که تنها تعداد محدودی از تولیدکنندگان داخلی در این حوزه فعالیت دارند. بنابراین فناوران و متخصصان حوزه نانو و زیست فناوری کشور روی ساخت این نوع از محصولات متمرکز شدند.  همچنین برخی از محصولات وارداتی حتی برندهای مشهور آنها عوارضی همچون عفونت را به دنبال دارد. اما فناوران کشور محصولاتی کاملاً زیست سازگار و در عین حال با کیفیت بالا تولید کردند و از این طریق خلأ موجود در بازار نیز پر شد.

مکانیسم عمل آن به واسطه خاصیت چسبندگی به اجزای خون است. به طوری که این بندآورنده ماتریکسی را تشکیل می‌دهد که اجزای خون از جمله گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها به آن متصل می‌شوند. بدین ترتیب به واسطه تشدید فعالیت پلاکت‌ها و سایر اجزای خون منجر به تحریک آبشار انعقادی می‌گردد. استفاده از نانوفایبرهای پپتیدی در ساختار نانوکامپوزیت باعث شده است محصوالتی با قابلیت هموستازی بالا، کاهش میزان خونریزی تا 90 درصد در مدت زمان زیر یک دقیقهو با زیست سازگاری بسیار مناسب ارائه شود.

عوارض خونریزی ناشی از حوادث، بیمارهای مادرزادی مانند اختلال در فاکتورهای انعقادی، خونریزی‌های کنترل نشده در جراحی‌ها، عامل اصلی مرگ و میر قبل از درمان است. تحقیقات بین رشته‌ای وسیعی روی توسعه مواد و فناوری‌های مرتبط با توقف خونریزی (هموستاز) متمرکز شده‌اند.

انواع مختلفی از بندآورنده ها در اشکال مختلف از جمله پودر، مایع، باند، تامبون، شریان بند طراحی شده‌اند. بنابراین هدف از ارائه پانسمان (نانوکامپوزیت) بندآورنده خونریزی معرفی محصولی با قابلیت هموستازی و حفاظتی مناسب (حفاظت از زخم در مقابل ورود میکروب‌ها و حفظ رطوبت محل جراحت)، زیست سازگار و در عین حال با قیمت مناسب است.

فناوران شرکت نانوطب بهنود با حمایت مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این محصول را تولید کردند.

منبع مطلب